مزایای هاست لینوکس چیست؟

1401/12/10
6 بازدید
مزایای هاست لینوکس

قبل از پاسخ به سوال مزایای هاست لینوکس چیست بهتر است کمی در مورد لینوکس توضیح دهیم. لینوکس (Linux) یک سیستم عامل (OS) منبع باز است. سیستم عامل نرم افزاری است که مستقیماً سخت افزار و منابع سیستم مانند CPU، RAM و Hard را مدیریت می‌کند. سیستم عامل بین برنامه‌ها و سخت‌افزار قرار می‌گیرد و بین تمامی نرم‌افزارهای شما و منابع فیزیکی که کار را انجام می‌دهند، ارتباط برقرار می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در پاسخ به سوال لینوکس چیست می‌توانید روی آن کلیک کنید. از طرفی هاست لینوکس به سروری گفته می‌شود که سیستم عامل نصب شده روی آن لینوکس باشد. با هاست سرور ایران همراه باشید.

هاست لینوکس چیست ؟

لینوکس در اصل یک سیستم عامل است که نوعی پلتفرم برای مدیریت تمام فعالیت های سرور یا کامپیوتر به حساب می آید. بدون یک سیستم عامل، برقراری ارتباط با سرور کار دشواری خواهد بود. به همین دلیل است که سیستم عامل ها بسیار محبوب هستند.

البته سیستم عامل ویندوز برای کامپیوترها بیشتر استفاده شده و محبوبیت بیشتری دارد، اما این قضیه برای میزبانی ویندوز صدق نمی کند. به عبارت دیگر، هاستینگ ویندوز از هاست لینوکس پیچیده تر است و از PHP پشتیبانی نمی‌کند.

هرچند که می توان روی سیستم عامل ویندوز هم وردپرس نصب کرد، اما ممکن است در ادامه با باگ های زیادی برخورد کنیم. این موضوع، راه را برای لینوکس باز می کند. لینوکس علاوه بر پشتیبانی از زبان برنامه نویسی php، از منظر قیمت نیز، نسبت به ویندوز هزینه پایین تری دارد.

هاست لینوکس در واقع به فضایی گفته می شود که اطلاعات و فایل های سایتها بر روی آن قرار می گیرند؛ یعنی هاست در اصل بخشی از هارد سرور است که بر روی آن سرور سیستم عامل لینوکس نصب شده است.

ممکن است این سوال برایمان پیش آید که آیا برای داشتن و استفاده کردن از هاست لینوکس، ما هم باید بر روی سیستم خود لینوکس نصب کرده باشیم؟

خیر؛ برای استفاده از هاست لینوکس نیازی نیست که بر روی سیستم شما لینوکس نصب باشد. در واقع برای وصل شدن به هاست لینوکس و استفاده از آن، تنها کافی است بر روی سیستم شخصی خود یک مرورگر وب مانند  Internet explorer, Firefox , Google Chrome داشته باشیم.

از لحاظ وب سرور، هاست لینوکس دارای وب سرورهایی از جملهApache، Nginx و litespeed است که در این بین، لایت اسپید دارای لایسنس پولی بوده، ولی از سرعت بسیار بالایی برخوردار است، که در پلن های هاست لینوکس  موجود هستند.

مزایای هاست لینوکس

چرا از هاست لینوکسی استفاده کنیم ؟

بیشتر افراد استفاده از لینوکس را برای انجام پروژه هایشان ترجیح می دهند؛ اینکه آیا لینوکس برای وب سایت ما مناسب است یا نه، بستگی به این دارد که چه اهدافی در سر داریم و می خواهیم سایتمان به کجا برسد. پس بهتر است قبل از هر چیز این سوالات را از خود بپرسیم:

  • آیا من در حوزه ساخت سایت یک تازه کار به حساب می آیم، و صرفاً می خواهم یک وبلاگ و یا یک سایت شخصی را بر پایه وردپرس بسازم؟
  • آیا تا بحال با cpanel کار کرده ام؟ یا با PHP و WHM ؟
  • آیا برای نوع خاصی از نرم افزار، زبان اسکریپت و غیره، به آپشن خاصی نیاز ندارم؟
  • آیا برای رفع نیازهایم به یک راهکار منبع باز ( Open-source ) نیاز دارم؟
  • آیا می توانم بدون قابلیت های ویندوز و برنامه های آفیس دوام بیاورم؟

اگر جواب سوالات بالا را مثبت دادیم، پس لینوکس گزینه مناسبی برای شماست. بسیاری از کسب و کارهای کوچک بیشتر از هاست لینوکس استفاده می کنند، چراکه هم مقرون به صرفه تر، قدرتمندتر و امن تر است، و هم طیف وسیعی از اَپ های کاربردی و آسان در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

در زیر به مزایای هاست لینوکس به طور کامل تر اشاره کرده ایم تا دلیل محبوبیت آن بهتر درک شود.

مزایای هاست لینوکس

اگر در حال ایجاد یک سرور جدید هستید و هنوز درباره سیستم عامل انتخابی خود شک دارید، لینوکس می‌تواند انتخاب بسیار ایده آلی باشد. البته، قبل از اینکه بتوانید آگاهانه تصمیم بگیرید، باید به این فکر کنید که چرا لینوکس سیستم عامل مفیدی برای نصب بر روی سرورها می‌باشد و چه چیزی این سیستم عامل را جذاب می‌کند.

در طول سال‌های گذشته، سیستم عامل لینوکس رشد و محبوبیت مداومی را تجربه کرده است. علیرغم اینکه در حال حاضر مهم ترین سهم بازار را به خود اختصاص نداده است، اما این باعث نمی شود که رقیب قدرتمندی در رقابت با سایر سیستم عامل‌ها نباشد. ما در اینجا به بخشی از مزایای زیاد این سیستم عامل می‌پردازیم

پایداری از مزایای هاست لینوکس

لازم نیست نگران راه اندازی مجدد سیستم یا دانلود مداوم به روز رسانی باشید. لینوکس بسیار پایدار است و به ندرت خراب می‌شود.

بهترین عملکرد

با لینوکس، تعداد زیادی کاربر می‌توانند بدون هیچ مشکلی از همان سرور کار کنند. هنگامی که یک سرور لینوکس دریافت می‌کنید، سروری دریافت می‌کنید که به دلیل داشتن بهترین عملکرد کلی در صنعت شهرت خوبی دارد.

کد منبع باز

یکی دیگر از مزایای بزرگ استفاده از سرور لینوکس این است که کد منبع باز است. این به ایجاد پلتفرمی کمک کرده است که نسبت به سایر برنامه‌های موجود در بازار روان تر اجرا شود. منبع باز بودن همچنین به تقویت امنیت نیز کمک می‌کند زیرا به مرور زمان و با کمک صدها برنامه نویس هر گونه حفره در کد رفع شده است.

قابلیت‌های چند وظیفه ای

هنگام استفاده از سرور لینوکس، شما همچنین توانایی انجام چند کار را دارید. لینوکس می‌تواند برنامه‌های مختلفی را که همزمان اجرا می‌شوند مدیریت کند.

انعطاف پذیری از مزایای هاست لینوکس

پلت فرم لینوکس به عنوان بسیار انعطاف پذیر و سازگار با بسیاری از موقعیت‌های مختلف شناخته شده است. از آنجایی که از یک برنامه منبع باز است، برنامه نویسان می‌توانند آن را بر اساس آنچه شما نیاز دارید سفارشی کنند.

مزایای هاست لینوکس

معایب هاست لینوکس

مشکل در مهاجرت به لینوکس

یکی از مسائلی که ممکن است با آن برخورد کنیم، زمانی است که بخواهیم از هاست ویندوز به هاست لینوکس مهاجرت کنیم. این کار زمان زیادی را از ما می گیرد تا همه چیز را جابجا کنیم. بنابراین بهتر است از اول لینوکس را انتخاب کرده باشیم. پس اگر هنوز خریدی انجام نشده این موضوع را باید در نظر بگیریم تا در آینده به مشکل نخوریم.

سازگاری نرم افزاری

درست است که توسعه دهندگانی زیادی هستند که نرم افزارها و ابزارهای سایر سیستم عامل ها را با لینوکس سازگار می کنند. اما این موضوع ممکن است برخی اوقات طول بکشد و به سرعت در دسترس نباشد. به این دلیل که اولویت اول اکثر شرکت های سازنده نرم افزار، بیرون دادن نسخه لینوکس نیست. بنابراین اگر نرم افزار ویندوزی خاصی مد نظرمان باشد، بهتر است از هاست ویندوز استفاده کنیم.

آشنایی با محیط لینوکس

نتیجه گیری

اگر به پیکربندی سرور خود فکر می‌کنید، خواه سرور مجازی باشد یا اختصاصی، دانستن نقاط مثبت و منفی لینوکس و ویندوز در مورد میزبانی بسیار مهم است. انتخاب سیستم‌عامل شما تقریباً بر هر جنبه‌ای از نحوه تعامل شما با آن تأثیر می‌گذارد، بنابراین نباید آن را ساده تلقی کرد.

در بیشتر موارد، مردم لینوکس را به عنوان گزینه پیش فرض برای سرور شما توصیه می‌کنند. مواردی مانند منبع باز، قابلیت تنظیم بالا، و امنیت بالا در لینکوس باعث انتخاب آن شده است.. با این حال، روزهایی که ویندوز اصلاً نمی توانست در حوزه میزبانی رقابت کند، گذشته است. امروزه، سرورهای ویندوز ممکن است هنوز به اندازه همتایان خود محبوب نباشند، اما مزایای خاص خود مانند سهولت استفاده را دارند.

«این مطلب توسط تیم نویسندگان هاست سرور ایران تهیه شده است. هاست سرور ایران یکی از معتبرترین و برترین ارائه‌دهندگان سرویس وب‌هاستینگ در ایران است. شما می‌توانید برای خرید هاست به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.

هر کسب‌وکاری در کنار فراهم کردن میزبانی وبسایت خود به دامنه نیز نیاز دارد. برای خرید دامنه می‌توانید از صفحه آن دیدن کنید.

همچنین اگر کسب‌وکاری دارید که به سرعت در حال رشد است ما به شما پیشنهاد می‌دهیم که با مراجعه به صفحه خرید سرور مجازی VPS از این سرویس کاربردی و به‌روز دیدن کنید.»

آخرین مقالات