تفاوت سرور مجازی و سرور ابری چیست؟

1401/12/20
6 بازدید
تفاوت سرور مجازی و سرور ابری

استفاده از سرورهای ابری و مجازی برای انجام کارهایی مانند ذخیره‌سازی و میزبانی برنامه‌ها در حال افزایش است. سرورهای ابری و مجازی می‌توانند امکاناتی را در اختیار کاربران خود قرار دهند که در نهایت باعث صرفه‌جویی در هزینه و زمان آن‌ها می‌شوند. با وجود اینکه سرور ابری و سرور مجازی تقریبا کار مشابهی انجام می‌دهند، اما تفاوت‌هایی با هم دارند که بهتر است قبل از انتخاب سرور، ابتدا با مفهوم هر یک از آن‌ها آشنا شوید و تفاوت سرور مجازی و ابری را بدانید. با هاست سرور ایران همراه باشید.

سرور ابری چیست؟

در سرور ابری با ایجاد یک نیروی پردازش ترکیبی چند سرور سخت‌افزاری جدا از هم، از نظر منطقی مانند یک سیستم قوی و یکپارچه عمل می‌کنند. توزیع جغرافیایی این سرورهای سخت‌افزاری باعث ارائه سرویس بهتری به کاربران در نقاط مختلف دنیا می‌شود. با استفاده از سرور ابری دیگر نیازی به مدیریت سرورهای سخت‌افزاری ندارید. سرورهای ابری تمام عملکرد یک سرور فیزیکی را با قدرت پردازش بیشتری انجام می‌دهند و قدرت ذخیره‌سازی و امنیت بالاتری نیز دارند.

مزایای استفاده از سرور ابری

سرور ابری در مقایسه با سرورهای فیزیکی مزایای زیادی دارد که در ادامه تعدادی از آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

1- قیمت‌گذاری انعطاف‌پذیر

در سرویس‌های میزبانی‌ مختلف، بر اساس منابع انتخابی هزینه ثابتی دریافت می‌شود؛ اما در هنگام استفاده از سرور ابری، هزینه با توجه به میزان مصرف منابع سرور محاسبه می‌شود. در واقع، هزینه پرداختی شما با میزان منابع سروری که استفاده می‌کنید مطابقت دارد.

2- ارتقای سرویس به صورت آنی

در سرویس‌های میزبانی اشتراکی برای افزایش یا کاهش منابع، نیاز به تایید ارائه‌دهنده سرویس و پرداخت صورتحساب جدید دارید. سرور ابری این امکان را به کاربران می‌دهد که با مشاهده عملکرد وب‌سایت در زمان‌های مختلف بدون نیاز به تایید منابع خود را افزایش یا کاهش دهند.

3- سرور پشتیبان

در سرویس‌های میزبانی معمولی، وب‌سایت شما بر روی یک سرور قرار دارد و اگر اتفاقی برای آن سرور رخ دهد، وب‌سایت شما آفلاین می‌شود. در این حالت تا زمانی که مشکل سرور برطرف نشود، وب‌سایت شما از دسترس خارج است.

سرورهای ابری یک نسخه پشتیبان از وب‌سایت شما تهیه می‌کنند که به محض ایجاد مشکل برای سرور، نسخه پشتیبان بر روی یک سرور دیگر آنلاین می‌شود و وب‌سایت شما همیشه در دسترس خواهد بود.

تفاوت سرور مجازی و ابری

4- آپتایم بالا

آپتایم درصد آنلاین بودن وب‌سایت در اینترنت را در مدت زمان یک سال نشان می‌دهد. هر چقدر این عدد به صد نزدیک‌تر باشد، نشان‌دهنده در دسترس بودن بیشتر وب‌سایت شماست.

در سرویس‌های میزبانی معمولی، آپتایم وب‌سایت به محیط فیزیکی سرور بستگی دارد و در صورت ایجاد مشکل برای سرور، وب‌سایت هم آفلاین می‌شود. وب‌سایت روی هاست ابری به صورت مجازی از منابع چند سرور استفاده می‌کند و در صورت بروز مشکل فنی برای یک سرور، وب‌سایت به سرور دیگری منتقل می‌شود؛ هم‌چنین با توجه به امکان افزایش منابع به صورت آنی، در صورت افزایش ورودی غیرمنتظره نیز وب‌سایت شما آفلاین نمی‌شود.

5- ایمنی در برابر مشکلات سخت‌افزاری سرور

با میزبانی ابری، وب‌سایت شما از هرگونه مشکل فیزیکی سرور مانند خرابی سخت‌افزار یا اضافه بار سیستم در امان خواهد بود. در میزبانی ابری هنگامی که یک سرور فیزیکی در معرض خطر است، بدون هیچ اختلالی در وب‌سایت می‌توانید از منابع فیزیکی سرور دیگری استفاده کنید.

6- سرعت بالاتر و عملکرد بهتر وب‌سایت

مشخصات فنی سخت‌افزارهای سرور می‌تواند بر سرعت وب‌سایت شما تاثیر داشته باشد. سرورهای ابری می‌توانند سرعت فوق‌العاده بالایی را به شما ارائه دهند. در صورت افزایش غیرمنتظره ورودی وب‌سایت نیز سرور ابری منابع شما را افزایش می‌دهد تا عملکرد وب‌سایت دچار اختلال نشود.

7- عملکرد عالی در وب‌سایت‌های با ترافیک متغیر

اگر ترافیک ورودی وب‌سایت شما متغیر است، سرورهای ابری بهترین انتخاب برای شما هستند. شما می‌توانید به راحتی منابع وب‌سایت خود را بر اساس نیاز افزایش یا کاهش دهید. با این روش ضمن حفظ عملکرد وب‌سایت، در هزینه‌های خود هم صرفه‌جویی می‌کنید.

8- داشبورد مدیریتی ساده

داشبورد مدیریتی سرور ابری به صورت ساده طراحی شده است تا همه کاربران بتوانند به راحتی سرویس خود را پیگیری کرده و منابع سرور خود را افزایش یا کاهش دهند.

سرورهای ابری چگونه کار می‌کنند؟

سرورهای ابری از مجموع چندین سرور سخت‌افزاری در نقاط مختلف دنیا تشکیل می‌شوند. برای مجازی‌سازی و اتصال این سرورها نرم‌افزاری به نام Hypervisor بر روی آن‌ها نصب می‌شود. این منابع سخت‌افزاری برای ایجاد یک منبع مجازی قدرتمند  با هم ادغام می‌شوند و از طریق ابر برای استفاده کاربران در هر مکانی، در دسترس قرار می‌گیرند.

تفاوت سرور مجازی و ابری

سرور ابری چیست؟

سرور ابری در‌واقع نوعی سرور مجازی است که از شبکه‌ای متشکل از چند سرور مختلف در یک محیط مبتنی‌بر فضای ابری و با پشتیبانی SAN تشکیل شده است. شما می‌توانید به‌راحتی و از راه دور به سرور ابری دسترسی داشته باشید و راه‌اندازی و ایجاد تغییرات در آن بسیار ساده است. با استفاده از سرور ابری، درصورتی‌که به فضای بیشتر یا خدمات اضافی نیاز داشته باشید، به‌راحتی‌ و تنها با چند کلیک می‌توانید این کار را انجام دهید. در این روند، می‌توانید طرح‌های مختلف را مشاهده و بررسی و درنهایت گزینه مناسب را انتخاب کنید.

مشتریانی که از پلتفرم ابری استفاده کنند، از چندین سرور بهره‌مند و به فضای ذخیره‌سازی نامحدود، حداکثر پهنای باند، متعادل‌سازی بار مدیریت‌شده و ارتباط‌نداشتن با قطعه خاص سخت‌افزاری دسترسی خواهند داشت. سرورهای ابری ساختار دردسترس‌تری دارند و ایمن‌تر هستند. چنانچه یکی از سرورها دچار حمله DDoS شود، بقیه سرورها در حین تعمیر آن سرور مختل‌شده همچنان آنلاین هستند و بار آن‌ها را نیز پوشش می‌دهند. بنابراین، در زمان وقوع چنین اتفاقی، حتی ممکن است مشتری متوجه بروز حمله نشود.

یکی از نکات مهم در زمان انتخاب سرور، به‌خصوص سرورهای ابری، رعایت قوانین و مقررات منطقه‌ای است که در آن فعالیت می‌کنید. در برخی از کشورهای دنیا، قوانین سختی برای انتخاب سرورهایی که داده‌های کاربران را حفظ و نگه‌داری می‌کنند، وجود دارد و شرکت‌ها را به استفاده از سرورهای داخلی ملزم می‌کند. اگر مقررات مشابهی در این زمینه وجود دارد، باید از سرورهای ابری‌ای استفاده کنید که یا در داخل کشور یا در کشورهای مجاز تعیین‌شده قرار دارند. در‌غیر‌این‌صورت، نه‌تنها از قانون سرپیچی کرده‌اید؛ بلکه حفظ امنیت اطلاعات نیز مشکل خواهد بود.

از‌آن‌جاکه در سرورهای ابری به اعمال تغییرات فیزیکی نیاز ندارید، به‌راحتی می‌توانید متوجه صرفه‌جویی در وقت و زمان شوید. از‌این‌رو، این نوع سرورها به راه‌حل ساده و دردسترس برای مشاغل کوچک و متوسطی تبدیل شده است که فعالیتشان را تازه شروع کرده‌اند و قصد دارند کار خود را به‌راحتی و به‌سرعت گسترش دهند. در‌نتیجه، این نوع سرورها برای مشاغل یادشده کاربرد بیشتری دارند.

ویژگی‌ های سرور ابری

  • مقیاس‌پذیر است و می‌توانید از افزودن قدرت سرور بیشتری در لحظه استفاده کنید.
  • سرور ابری ارزان‌تر از سرور اختصاصی و تقریباً هم‌قیمت سرور مجازی است.
  • از قابلیت ارائه زیرساخت سفارشی بهره می‌برد و امکان دسترسی به ساخت شبکه سفارشی، فایروال‌ها، تعادل بار و استقرار IP را برای مشتریان فراهم می‌کند.
  • دسترس‌پذیری مطلوبی دارد و درصورت از‌کار‌افتادن یک سرور فیزیکی، سرورهای ابری بدون هیچ‌گونه قطعی به کارشان ادامه می‌دهند.
  • منابع محاسباتی درخورتوجهی دارد و حتی درصورت اضافه‌شدن مشتریان جدید، نگرانی‌ای بابت تأخیر RAM یا قدرت CPU وجود ندارد.
  • ایمنی کم‌نظیری دارد؛ زیرا هر سرور برای هر مشتری مجزاست و حتی درصورت هک یا ویروسی‌شدن یک کلاینت، سرور ابری با حفظ داده‌های شما به‌صورت مجزا کار می‌کند.
  • امکان انتخاب سیستم‌عامل اختصاصی برای هر‌یک از دریافت‌کنندگان سرویس ابری وجود دارد.
  • فضای ذخیره‌سازی نامحدود مبتنی‌بر SAN دارد.

بررسی تفاوت سرور مجازی و ابری 

زمانی‌که می‌خواهید دو نوع سرور ابری و مجازی را با‌هم مقایسه کنید، باید معیارهای اساسی هریک را مدنظر قرار دهید. در‌ادامه، این دو نوع سرور را براساس ۶ مؤلفه اصلی مقایسه می‌کنیم و می‌بینیم که هریک در چه زمینه‌ای بهتر عمل می‌کنند.

۱. میزان کارایی

زمانی‌که وب‌‌سایت خود را به سرور مجازی یا ابری منتقل می‌کنید، به‌وضوح می‌توانید افزایش سرعت را مشاهده کنید. سرور VPS سازگاری کم‌نظیری دارد و به‌دلیل بهره‌مندی از منابع تضمین‌شده، همیشه عملکرد خود را در بهترین کیفیت حفظ خواهد کرد. سرورهای ابری نیز با داشتن مجموعه بزرگی از سرورهای مرتبط، همیشه عملکرد یکسانی ارائه می‌دهند. به‌‌طور‌کلی، سرورهای ابری در بسیاری مواقع ازنظر کارایی می‌توانند از VPSها بهتر باشند.

۲. ویژگی مقیاس‌ پذیری

وقتی از مقیاس‌پذیری در سرور صحبت می‌کنیم، قطعاً سرورهای ابری برنده هستند. در این نوع سرورها، تنها با چند کلیک می‌توانید در داخل کنترل‌پنل یا با کمک از تیم پشتیبانی ارائه‌دهنده، سرور ابری را ارتقا دهید. همچنین، سرور ابری از منابع چند سرور فیزیکی استفاده می‌کند؛ ازاین‌رو، سقف منابع بیشتری را تجربه می‌کند. این در حالی است که سرورهای مجازی به‌دلیل نوع سخت‌افزار و استفاده سایر کاربران، از‌نظر مقیاس‌پذیری محدود می‌شود و با‌توجه‌‌به اینکه منابع آن محدود به یک سرور است، سقف منابع نیز کمتر از سرور ابری خواهد بود.

۳. سطح امنیت

یکی از تفاوت‌های اساسی در انواع سرورهای ابری و مجازی، در امنیت آن است. امنیت در سرور مجازی به کاربر بستگی دارد؛ درحالی‌که در سرور ابری ویژگی امنیت به ارائه‌دهنده سرویس مربوط می‌شود. کاربران سرورهای مجازی امکان انتخاب آزادانه دسترسی به سرور و گزینه‌هایی مانند محافظت از آن با فایروال‌ها و فیلترهای ترافیکی و انتخاب نصب نرم‌افزار نصب را دارند و تغییر و انتخاب تنظیمات نیز برعهده آنان است. در چنین شرایطی، کاربرا آگاه می‌تواند به‌راحتی از امنیت و محافظت بهتری، حتی بهتر از سرورهای ابری، بهره‌مند شود.

بااین‌حال، اگر کاربری اطلاعات کافی نداشته باشد، به‌راحتی سروری که از آن استفاده می‌کند، آسیب‌پذیر خواهد شد؛ در‌نتیجه ارتقای امنیت در سرورهای مجازی به دانش کافی و کمک‌گرفتن از متخصصان IT نیاز دارد. این در حالی است که در سرورهای ابری، ارتقای امنیت برعهده ارائه‌دهنده سرویس است و معمولاً در سطح رضایت‌بخشی قرار دارد. همچنین، سرورها برای هر کاربر مجزا و همین امر برای امنیت بسیار کاربردی است. نکته دیگر اینکه حتی اگر کل سرورهای ابری یک شبکه تحت حملات DDoS آسیب ببیند، بازهم درمقایسه‌با سرور واحد انعطاف‌پذیرتر خواهد بود.

۴. امکان سفارشی‌ سازی از تفاوت سرور مجازی و ابری

سرورهای مجازی ازنظر امکان سفارشی‌سازی برتر از سرورهای ابری هستند. VPS درست مانند سرورهای اختصاصی امکان دسترسی به هسته شبکه را فراهم می‌کند و در‌نتیجه کاربران می‌توانند هرآنچه می‌خواهند، تغییر دهند. به‌عبارت‌دیگر، کاربران می‌توانند سیستم‌عامل یا نرم‌افزارهای دلخواهشان را نصب و آن را براساس نیازشان، سفارشی و پیکربندی کنند. این آزادی‌عمل معمولاً در سرورهای ابری وجود ندارد و کاربران به استفاده از سیستم‌عاملی از‌پیش‌نصب‌شده ملزم هستند. ناگفته نماند شما می‌توانید نرم‌افزارهای مورد‌نیاز خود را نصب و سیستم را پیکربندی کنید؛ اما این کار رایگان نخواهد بود.

۵. افزونگی

در بخش افزونگی، سرورهای ابری بهتر عمل می‌کنند. داده‌های کاربران در سرورهای ابری بین سرورهای مختلف پخش می‌شوند و یک نسخه اضافه و کامل از آن‌ها وجود دارد. در این شرایط، حتی اگر برخی از سرورها مختل شوند، نه‌تنها داده‌های کاربر از بین نمی‌روند؛ بلکه حتی متوجه بروز مشکل نیز نخواهند شد؛ زیرا عملکرد عادی سروری ابری متوقف نمی‌شود. درمقابل، در سرورهای مجازی این‌چنین نیست و اگر سرور مجازی که اطلاعات کاربر روی آن قرار دارد و هیچ نسخه پشتیبانی از آن وجود ندارد، خراب شود، کل اطلاعات روی سرور از بین می‌رود؛ زیرا همه‌چیز روی سخت‌افرازی واحد قرار دارد.

۶. هزینه‌ ها و قیمت از تفاوت سرور مجازی و ابری

در اغلب مواقع، سرورهای ابری و VPS هم‌قیمت هستند؛ با‌این‌حال، به‌دلیل ماهیتی که سرورهای ابری دارند، ممکن است قیمتشان کمی گران‌تر باشد. سرورهای ابری از مجموعه و شبکه کاملی از سرورهای هماهنگ تشکیل شده است که با‌هم کار می‌کنند؛ در‌نتیجه، طبیعی است که انتظار قیمت بیشتر را از آن داشته باشیم. شایان ذکر است نوع خدمات و قیمت در شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات سرور با‌هم تفاوت دارد و در زمان خرید سرور مجازی یا ابری، باید گزینه‌های ممکن را با جزئیات بررسی کنید و ببینید کدام‌یک با در‌نظر‌گرفتن بودجه شما، می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد.

سرور مجازی یا ابری؟ کدام را خریداری کنیم؟

هنگامی‌که با در‌نظر‌گرفتن معیارهای اساسی دو سرور مجازی و ابری را بررسی می‌کنیم، معمولاً عملکرد سرور ابری بهتر است. البته از بسیاری جهات، به‌جز مقیاس‌پذیری، نحوه عملکرد این دو سرور مشابه است. این یعنی سرورهای ابری از چندین سرور استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که برای VPS از منابع یک سرور واحد استفاده می‌شود. ارتقای سرور ابری نیز ساده‌تر از سرور مجازی است و مشکلاتی مانند محدودیت‌های سخت‌افزاری ندارد.

اگر جزو مشاغل کوچک یا متوسط هستید، انتخاب سرورهای ابری برایتان مناسب‌تر خواهد بود؛ اما سرورهای مجازی برای مشاغل بزرگ‌تر و با نیازهای خاص مناسب‌تر است. این نوع سرورها از قابلیت شخصی‌سازی کامل برخوردارند و درصورتی‌که به بهترین شکل و با آگاهی استفاده شوند، می‌توانند گزینه‌ای عالی باشند. به‌طورکلی، انتخاب بین یکی از سرورهای مجازی یا ابری به نوع فعالیت و نیازهای کاری‌تان بستگی دارد و با‌توجه‌به بودجه‌ای که دراختیار دارید، باید آن‌ها را تهیه کنید.

آخرین مقالات