سرور مجازی (VPS) چیست؟

1401/12/15
4 بازدید
سرور مجازی (VPS)

سرور مجازی Virtual Private Server که به‌اختصار به آن VPS یا وی پی اس گفته می‌شود، در ابتدای این مقاله از هاست سرور ایران به تعریف سرور و القاء درک مناسب از سرور مجازی (VPS)  می‌پردازیم و با نحوه کار vps، نحوه مدیریت، کنترل پنل های vps آشنا می‌شویم، سپس درباره کاربردها، ویژگی‌های آن صحبت می‌کنیم و بعد از معرفی انواع vps در موقعیت جغرافیایی، مانند: سرور مجازی ایران، سرور مجازی آلمان؛ که هرکدام دارای سیستم عامل‌های مختلفی می‌باشند و امروزه آنها را با نام های: سرور مجازی لینوکس و سرو مجازی ویندوز می‌شناسیم؛ به سراغ تمامی سؤالات شما درباره سرور مجازی خواهیم رفت، در صورت نیاز می‌توانید از منوی مقاله (موضوعات) استفاده کنید، با ما همراه باشید.

سرور مجازی (VPS) چیست؟

کلمۀ VPS مخفف Virtual Private Server است و به فارسی خودمان می‌شود: سرور مجازی.

برای اینکه مفهوم سرور مجازی را بفهمیم، بیایید اول مرور کوتاهی بر تعریف سرور داشته باشیم:

 سرور (server)، یک رایانه قدرتمند است که تمام فایل‌ها و اطلاعات مربوط به وب‌سایت شما روی آن بارگذاری می‌شود. 

هروقت کسی آدرس دامنه شما را در مرورگر وب وارد می‌کند، این کامپیوتر قدرتمند (همان سرور) اطلاعات لازم را برای مرورگر می‌فرستد و به این ترتیب، سایت‌تان برای کاربران به نمایش درمی‌آید.

برای اینکه راحت‌تر منظورم را متوجه شوید، کلمه (Serve) در انگلیسی به معنی پذیرایی کردن است. پس Server می‌شود کسی که فایل‌ها و دیتاها را در ظرف مرورگر می‌چیند و از کاربران پذیرایی می‌کند.

تعریف سرور مجازی

در سرور مجازی، از تکنولوژی مجازی‌سازی استفاده می‌شود. شاید بپرسید که تکنولوژی مجازی‌سازی یعنی چه؟

 مجازی سازی، به ساختن یک نسخه مجازی (به جای نسخۀ واقعی) از چیزی گفته می‌شود؛ در سرورهای مجازی به‌جای اینکه چند سخت‌افزار مستقل برای هر سرور اختصاص داده شود، یک سخت‌افزار قدرتمند را با استفاده از نرم‌افزار، به چند سرور شبیه‌سازی می‌کنند.  

اینطوری روی یک سخت‌افزار (یا سرور فیزیکی اختصاصی)، چند سرور جدا، با سیستم عامل مستقل و منابع مخصوص خودتان (CPU، RAM و سایر دیتاها) دارید.

سرور مجازی یا VPS چگونه کار می‌کند؟

سرور مجازی مانند یک واحد آپارتمان، در یک مجتمع مسکونی بزرگ است. شما و همسایگان‌تان در کنار هم، در این مجتمع مسکونی (سرور فیزیکی) زندگی می‌کنید و هرکدام‌تان فضای امن و اختصاصی خودتان را دارید.

مجتمع آپارتمانی است که از چندین واحد مختلف تشکیل شده؛ شما و دیگر همسایگان، هر کدام یک واحد جداگانه اختصاصی برای خودتان دارید. شما حتی می‌توانید واحد خود را مدیریت را کنید و هرچه را که دوست دارید در آن کم و زیاد کنید. در ضمن، در این مجتمع مسکونی، اگر همسایه شما بدرفتاری کند، مالک مجتمع باید مشکل را حل کند، نه شما.

به طور مشابه، در مورد VPS، چندین کاربر وجود دارد که از همان سرور استفاده می‌کنند؛ اما از یکدیگر جدا شده‌اند. این دقیقا یعنی: هیچ منبعی روی منبع دیگر تاثیر ندارد. شما سرعت و امنیت مورد نیاز خود را بدون دخالت سایر منابع خواهید داشت.

چه از این بهتر؟ شما دارید مزایای یک سرور خصوصی را به‌دست می‌آورید، اما به نوعی باز هم هزینه خدمات را مشابه حالت اشتراکی پرداخت می‌کنید.

سرور مجازی (VPS)

کاربرد سرور مجازی (VPS) چیست؟

کاربرد سرور مجازی بسیار گسترده است. درادامه، به برخی از این کاربردها اشاره می‌کنیم.

با سرور مجازی کارهای بسیاری را می توان انجام داد. در ادامه برخی از بیشترین فعالیت های ممکن را به صورت مثال های کاربردی همراه با دسته بندی های عمومی عنوان شده است.

  • وب سایت:

اگر سایت پربازدید دارید و هاست پاسخگوی نیاز های شما نیست می توانید سرور اختصاصی را جایگزین آن کنید. ممکن است هر نوع وب سایتی باشد.

  •  فروشگاه:

فروشگاه های اینترنتی که مشتریان و اقلام زیادی دارند و تراکنش آنها بالاست

  •  آموزشگاه مجازی:

برای آموزشگاه مجازی انتخاب هاست اصلا مناسب نیست و پیشنهاد می شود که اگر دانشجویانی که همزمان متصل می شوند کمتر از ۱۰۰ نفر هستند از سرور مجازی استفاده کنید در غیر این صورت از سرور اختصاصی استفاده کنید.

  • سایت های اشتراک فایل و ویدئو:

سایت هایی که به صورت عمومی یا خصوصی فیلم و فایل های حجیم را به اشتراک میگذارند.

  • سایت های برنامه نویسی شده با دسترسی اختصاصی:

برخی از وب سایت ها از تکنولوژی های برنامه نویسی خاصی استفاده می کنند که نیاز است دسترسی بالایی به سرور هاست داشته باشند. در هاست این امکان وجود ندارد و باید از سرور مجازی استفاده شود. مانند استفاده از فریمورک Framework های اختصاصی PHP و ASP

  •  سرویس های اشتراکی:

در برخی از شرکت ها و سازمان از سرویس ها و برنامه های اشتراکی استفاده می شود که شعب مختلف آن شرکت در مکان های مختلف و دور از هم باید به آن دسترسی داشته باشند. در این موارد انتخاب سرور مجازی یکی از گزینه های مناسب است.

  • سرویس ایمیل:

بیشتر شرکت ها و سازمان ایمیل اختصاصی خودشان را دارند. اگر می خواهید که یک سرور اختصاصی برای ایمیل های خود داشته باشید، استفاده از سرور مجازی یک راه حل مناسب است.

  • پایگاه داده:

برخی از برنامه های کاربردی از بانک های اطلاعاتی استفاده می کنند که حجم پایگاه داده ممکن است حجیم باشد. هم برای حجم بالای پایگاه داده و هم برای امنیت بیشتر پایگاه داده را در یک سرور مجازی جداگانه می توان قرار داد.

  • سرور برنامه های کاربردی:

برخی شرکت ها یا سازمان ها برنامه های کاربردی دارند که باید در تمام شعب که از یکدیگر فاصله زیادی دارند استفاده شود. مانند برنامه های حسابداری، که می توان برای رفع این مشکل از سرور مجازی استفاده کرد.

  •  توسعه و تولید نرم افزار:

امروزه بسیاری از برنامه نویسان برای توسعه پروژه های نرم افزاری نیاز به سرویس های خاصی دارند که اگر این پروژه بزرگ باشد، نیاز است که برای آن ها سرور مجازی تهیه کنند.

  •  سرویس Git:

از این سرویس برای نسخه بندی و پشتیبان گیری آنلاین برنامه در حال توسعه استفاده می شود. همچنین چندین برنامه نویس از مکان های مختلف کد های خود را بر روی این سرور مجازی قرار می دهند.

  • سرویس مدیریت پروژه و کد:

اگر تیم های جداگانه توسعه نرم افزار داشته باشید یا اینکه برنامه نویس ها به صورت دورکاری یا پروژه ای فعالیت می کنند برای مدیریت پروژه و کد ها نیاز به یک سرور مجازی برای این کار دارید.

  •  فعالیت های نظارتی و مدیریتی:

اگر صاحب یک کارخانه باشید یا بخواهید که به صورت دائم شرکت، دفتر، کارگاه، کارخانه یا هر مکانی را به صورت آنلاین و از هر مکانی مدیریت کنید، ممکن است به سرور مجازی نیاز داشته باشید.

  • دوربین های نظارت:

برای استفاده از دوربین ها نظارتی و مشاهده آنلاین مکان ها در اینترنت، سرور مجازی می تواند مشکل شما را رفع کند.

  • سیستم ها و نرم افزارهای مدیریتی:

برای استفاده همه از سیستم مدیریت یکپارچه، مانند سیستم مدیریت وظایف Task Manager اختصاصی خودتان، سرور مجازی بهترین راه حل است.

مزایا و معایب سرور مجازی (VPS) چیست؟

سرور مجازی هم می‌توانند یک انتخاب عالی برای شما باشد، هم یک خرج اضافه که خیلی به کارتان نیاید! پس بهتر است با توجه به نیازهایی که دارید و شناختن مزایا و معایب VPS، کمی سبک سنگین کنید و ببینید که این گزینه برای شما مناسب است، یا نه.

سرور مجازی (VPS)

مزایای سرور مجازی (VPS)

  • در مقایسه با هاست اشتراکی سریع‌تر و قابل‌اعتمادتر است.
  • ترافیک بالای همسایه‌ها (سایر سرورهای مجازی که به‌صورت مشترک روی سرور فیزیکی شما نصب شده‌اند) تاثیری روی سایت شما ندارد و آن را دچار مشکل نمی‌کند.
  • شما دسترسی root (یا superuser) به سرور دارید و می‌توانید آن را پیکربندی کنید.
  • دیتابیس و تمام فایل‌های شما کاملاً در امان است و سرورهای همسایه هیچ دسترسی به آن نخواهند داشت.
  • ارتقاء آن راحت است؛ یعنی اگر خواستید وب‌سایت‌تان را توسعه دهید، به‌راحتی می‌توانید RAM، CPU، پهنای باند و فضای ذخیره‌سازی سرور مجازی خود را تا جایی که نیاز دارید بالاتر ببرید.
  • با توجه به امکاناتی که می‌گیرید، هزینۀ مقرون‌به‌صرفه‌ای می‌پردازید.
  • امکان نصب و اصلاح نرم افزارهای خاص روی سرور مجازی وجود دارد.
  • و…

معایب سرور مجازی (VPS)

  • قیمت آن بیشتر از هاست اشتراکی است.
  • برای مدیریت این سرور به دانش فنی بیشتری نیاز پیدا می‌کنید.
  • اگر تنظیمات سرور را به‌درستی انجام ندهید، امکان اینکه امنیت به خطر بیفتد هست.

در صورتی که از VPS استفاده کرده‌اید و مزایا و معایب دیگری را دربارۀ آن می‎دانید، حتماً آن را با ما در میان بگذارید.

در ادامه می‌خواهیم مقایسه‌ای داشته باشیم بین سرور مجازی، هاست اشتراکی، سرور مجازی ابری و سرور اختصاصی. اگر از بین این ۴ گزینه شک دارید که کدام را انتخاب کنید، جواب سوالتان را خیلی زود پیدا خواهید کرد.

تفاوت سرور مجازی (VPS) و هاست اشتراکی چیست؟

هاست اشتراکی یکی از رایج‌ترین سرویس‌های میزبانی است. در هاست اشتراکی، منابع (هارد، CPU و RAM) به صورت مشترک در اختیار تعدادی کاربر قرار می‌گیرد. تفاوت هاست اشتراکی با سرور مجازی در این است که در هاست اشتراکی منابع جداگانه و اختصاصی برای هر فرد وجود ندارد.

یادتان هست که گفتیم سرور مجازی مثل یک مجتمع مسکونی با چندین واحد است؟ خب هاست اشتراکی اینطور نیست. هاست اشتراکی بیشتر شبیه پارکی است که چندین نفر در آن چادر زده‌اند و با هم از فضای سبز، آب، وسایل بازی و … استفاده می‌کنند.

مشکل مشترک بودن منابع در هاست اشتراکی این است که فعالیت سایر کاربران ممکن است روی عملکرد سایت شما تاثیر بگذارد. مثلاً اگر به وب‌سایت یکی از کاربران، ناگهان ترافیک بالایی وارد شود، سرعت بارگذاری سایت شما هم کاهش پیدا می‌کند

آخرین مقالات