هاست وردپرس چیست ؟

1401/12/09
5 بازدید
هاست وردپرس چیست ؟

شاید این یکی از مهم ترین سوالات افرادی باشد که به تازگی قصد راه اندازی وب سایت دارند. برای داشتن یک وب سایت، باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید. یکی از اولین قدم ها برای این کار، خرید هاست است. برای خرید و انتخاب هاست وردپرس و دامنه نیز راه های زیادی پیش روی شما است.

با مطالعه این مطلب می‌توانید هوشمندانه ترین انتخاب ممکن را داشته باشید. برای این منظور لازم است تا کمی از فرصت خود را صرف کسب اطلاعات در خصوص انواع هاست و مزایا هر کدام کنید. در این مطلب از هاست سرور ایران برای آشنایی با هاست های وردپرسی با ما همراه شوید. هاست وردپرس چیست؟ و برای چه سایت هایی مناسب است؟

هاست وردپرس‌ سرویسی پرکاربرد است که امروزه بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته است. یکی از دغدغه های اصلی کسانی که از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می نمایند، در مورد مسائل مربوط به هاست وردپرس است. اگر شما در حال راه اندازی یک سایت و یا کسب و کار اینترنتی هستید احتمالا باید بدانید که به چه نکاتی قبل از خرید توجه کنید.

از طرف دیگر بایستی به دنبال سرویسی باشید که به بهترین شکل ممکن، پاسخگوی نیازهای شما باشد. بنابراین اگر قصد دارید که از سیستم مدیریت محتوای WordPress استفاده کنید، هاست وردپرس، بهترین پیشنهاد برای شما است.

با استفاده از این هاست می‍‌توانید به سادگی وب سایت فروشگاهی، سایت شرکت، سازمانی و غیره راه اندازی کنید. اما خوب است تا اطلاعات بیشتری در خصوص این سرویس و مزیت های آن بدانید.

هاست وردپرس چیست؟

هاست وردپرس سرورپارس، یکی از پرفروش ترین سرویس های میزبانی وب است که با امکانات و قابلیت های ویژه و مخصوص وب سایت های وردپرسی ارائه شده است. همانطور که می‌دانید هاست فضایی از یک سرور است که برای میزبانی وب ارائه می‌شود. هاست وردپرس در واقع به هاستی گفته می‌شود که سرورهای آن برای عملکرد بهتر وردپرس، بهینه سازی شده اند. قابلیتی که در هاست های معمولی و اشتراکی ارائه نشده است.

هاست وردپرس بسیاری از امور و مراحل مربوط به راه اندازی و مدیریت یک وب سایت را برای شما ساده تر کرده است. اگر قصد دارید تا از همان ابتدای راه اندازی سایت، یک وب سایت کامل، پرسرعت و پرقدرت ارائه دهید، پیشنهاد ما استفاده از این نوع هاست است.

اگر برای راه اندازی وب سایت خود از این هاست استفاده کنید، می‌توانید تنها با یک کلیک، WordPress را روی سایت خود نصب کنید. WordPress را به صورت خودکار آپدیت کرده و موارد امنیتی مربوط به آن را بررسی کنید.

همچنین با استفاده از هاست وردپرس سرورپارس این امکان برای شما وجود دارد که بتوانید از میان صدها قالب، قالب مورد نظر خود را انتخاب و نصب کنید. همچنین از طریق پنل هاست می‌توانید افزونه های مورد نظر خود را انتخاب و نصب کنید. به طور کلی با استفاده از این هاست، مدیریت یک سایت وردپرسی حرفه‌ای تر و آسان تر خواهد بود.

برای درک بهتر این موضوع، بهتر است هاست وردپرس را به یک مکان فیزیکی تشبیه نماییم. یعنی در دنیای مجازی، دامنه مانند آدرس یک فروشگاه می‌باشد و خرید هاست مانند خرید یک فروشگاه است. اگر شما خواهان خرید هاست معمولی هستید مانند این است که بخواهید یک فروشگاه و یا مغازه را اجاره کنید که سازندگانش آن را از قبل ساخته اند و شما باید تا حدودی با اصول حاکم بر آن راه خود را در پیش گیرید.

هاست وردپرس برتری‌های دیگری مانند سرعت بهتر و بیشتر، امنیت بالا، استفاده از منابع متفاوت و… را نیز دارا است.
هاست وردپرس، گزینه های بسیار خوبی در خصوص امنیت سایت در اختیار شما قرار می‌دهد. بنابراین با استفاده از این هاست، یک سایت قدرتمند، ایمن و با سرعت بالا خواهید داشت. می‌دانید سرعت سایت، یکی از تکنیک های مهم سئو است که باید به آن توجه داشته باشید.

در آخر لازم به ذکر است که فراموش نکنید، همانطور که گفته شد وردپرس با زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده است. بنابراین برای استفاده از این هاست، نیاز به PHP و دیتابیس MySQL خواهید داشت.

هاست وردپرس چیست ؟

انواع هاست وردپرس

هاست وب‌سایت وردپرسی فضایی روی سرور دراختیارتان می‌گذارد که تمام اطلاعات وب‌سایت را می‌توان در آن ذخیره و مدیریت و منتقل کرد. با‌این‌حال، انواع مختلفی از هاست WordPress از‌جمله سرویس هاست اشتراکی و اختصاصی و مدیریت‌شده وجود دارد که هر‌یک برای وب‌سایت‌های گوناگونی مناسب‌اند. نوع هاست وردپرسی که انتخاب می‌شود، روی بهبود عملکرد، امنیت، مدیریت و مقیاس‌پذیری وب‌سایت تأثیر می‌گذارد؛ به‌همین‌دلیل، باید با انواع هاست آشنا شوید.

۱. هاست اشتراکی

در هاست اشتراکی، یک سرور میزبان چندین وب‌سایت وردپرسی است و وب‌سایت شما منابع سرور را با وب‌سایت‌های دیگر به‌اشتراک می‌گذارد؛ درست مانند زمانی که همراه با افراد دیگر یک خانه را اجاره می‌کنید. شما ممکن است اتاق مجزای خود را داشته باشید؛ اما منابعی مانند آب و برق و فضای نشیمن خانه را با‌ دیگران به‌اشتراک می‌گذارید. کاربردهای هاست WordPress اشتراکی بدین‌شرح‌اند:

  • برای افراد مبتدی که وب‌سایتی نوپا و کوچک دارند.
  • برای افرادی که فرایند راه‌اندازی ساده و بدون نیاز به دانش فنی زیاد را ترجیح می‌دهند.
  • برای افرادی که بودجه کمتری دارند و نمی‌خواهند برای وب‌سایت جدید هزینه زیادی بپردازند.
  • برای وب‌سایت‌هایی که کمتر از ۲۰هزار بازدید در ماه دارند.

باوجوداین، استفاده از هاست WordPress اشتراکی ممکن است معایبی مانند کُندبودن زمان بارگذاری وب‌سایت و کم‌بودن نرخ آپ‌تایم را به‌دنبال داشته باشد. این مسئله به‌دلیل استفاده از یک سرور برای چند وب‌سایت است. علاوه‌براین، استفاده از این نوع هاست معمولاً محدودیت‌هایی به‌دنبال دارد و وب‌سایت نمی‌تواند روی ترافیک در طول فروش یا رویدادهای دیگر خود تغییرات زیادی اعمال کند. نکته دیگر اینکه امکان پیکربندی یک سرور براساس نیازهای وب‌سایت نیز وجود ندارد و باید از تنظیمات پیش‌فرض استفاده شود.

۲. هاست وردپرس اختصاصی

زمانی که از هاست WordPress اختصاصی یا هاست نا محدود استفاده می‌کنید، کل یک سرور به وب‌سایت شما اختصاص داده می‌شود و از تمام ظرفیت‌ها و منابع آن می‌توانید بهره‌مند شوید؛ درست مانند زمانی که یک خانه را برای خود می‌خرید و آن را به سلیقه خود رنگ یا بازسازی می‌کنید و از تمام منابع آن بهره می‌برید. کاربردهای هاست وردپرس اختصاصی ازاین‌قرارند:

  • برای وب‌سایت‌هایی که حجم ترافیکشان زیاد است و بیش از ۱۰۰هزار بازدید در ماه دارند.
  • برای وب‌سایت‌هایی که داده‌های حساسی مانند اطلاعات مالی را ذخیره و استفاده می‌کنند و به امنیت فراوانی نیاز دارند.
  • برای وب‌سایتی‌هایی که به کنترل فنی کامل روی پیکربندی و عملکرد سرور نیازمندند.
  • برای وب‌سایت‌هایی که به سرعت بارگذاری و نرخ آپ‌تایم فراوان احتیاج دارند.

با وجود مزایای بسیار زیاد، هاست اختصاصی معایبی نیز دارد. به‌عنوان مثال، استفاده از این هاست به‌دلیل استفاده از سرورهای اختصاصی می‌تواند هزینه گزافی برایتان به‌دنبال داشته باشد. علاوه‌براین، برای استفاده از هاست WordPress اختصاصی به دانش فنی بسیار یا یک یا چند مدیر سیستم برای کنترل و بهبود عملکرد نیاز است. وب‌سایت‌های فعال در حوزه تجارت الکترونیک مانند آمازون یا پلتفرم‌های اجتماعی مانند یوتیوب، از هاست اختصاصی استفاده می‌کنند.

3. سرور مجازی VPS

VPS ( سرور مجازی ) به میزبانی اختصاصی نزدیک‌تر است و محیطی را فراهم می‌کند که شبیه سرور اختصاصی است؛ گرچه شما همچنان سرور فیزیکی را با سایر وب‌سایت‌ها به‌اشتراک خواهید گذاشت. به میزبانی VPS مانند اجاره سوییت در ساختمان به‌جای اجاره اتاق در خانه‌ای با منطقه مشترک فکر کنید.

شما آشپزخانه و حمام خود را دارید؛ اما هنوز در ساختمانی مشترک خواهید بود، فضای بیشتری خواهید داشت، همه منابع دراختیار خودتان خواهد بود و کنترل و انعطاف بیشتری خواهید داشت. با‌این‌حال، راه عبور شما با سایر ساکنان ساختمان مشترک است.

هاست وردپرس

۴. هاست مدیریت شده

تفاوت اصلی این نوع هاست با دو هاست قبلی، در این است که هاست مشترک یا اختصاصی می‌تواند مدیریت‌شده یا مدیریت‌نشده باشد. برنامه‌های هاست معمولاً مدیریت نمی‌شوند؛ یعنی زمانی که آن را می‌خرید، مسئولیت حفظ عملکرد و امنیت وب‌سایت برعهده خودتان خواهد بود؛ اما در هاست مدیریت‌شده، مدیریت وظایف مهمی مثل به‌روزرسانی یا تهیه نسخه پشتیبان برعهده شرکت ارائه‌دهنده سرویس هاست خواهد بود. این یعنی وقتی از هاست WordPress مدیریت‌شده استفاده می‌کنید، نیازی نیست که زمان زیادی را برای مدیریت وب‌سایت صرف کنید. کابردهای هاست مدیریت‌شده عبارت‌اند از:

  • زمانی‌که به‌ کمک متخصص برای بهینه‌سازی امنیت و مدیریت عملکرد وب‌سایت نیاز دارید.
  • وقتی به به‌روزرسانی خودکار و پشتیبان‌گیری از وب‌سایت احتیاج دارید.
  • زمانی‌که به کانال‌های پشتیبانی مطمئن برای وب‌سایت نیاز دارید.
  • برای مدیران وب‌سایت که عملکرد بهینه‌سازی‌شده را در سطح سرور می‌خواهند تا مجبور نباشند از افزونه‌های سنگین استفاده کنند.

هاست مدیریت‌شده گران‌تر از هاست مدیریت‌نشده است و کنترل کمتری روی پیکربندی سرور و اقدامات بهینه‌سازی عملکرد دارد.

آخرین مقالات