امنیت هاست را چطور بالا ببریم؟

1401/12/06
3 بازدید
امنیت هاست

تقریباً تمام وب‌سایت‌های اینترنتی از هاست یا خدمات ابری برای نگه‌داری داده‌های خود استفاده می‌کنند. هاست‌ها نیز مانند دیگر سرویس‌های میزبانی امن هستند و فناوری مجازی‌سازی آن‌ها نیز امنیت کاملی را ارائه می‌دهد. امروزه، حمله‌های سایبری و نفوذ به هاست‌ها به‌شدت در حال افزایش است و همین مسئله اهمیت امنیت هاست را چندین برابر می‌کند. در این مقاله، امنیت هاست را به‌طورکامل بررسی و به نکاتی اشاره خواهیم کرد که با رعایت آن‌ها می‌توانید هاست خود را ایمن‌تر کنید؛ پس تا پایان با هاست سرور ایران همراه باشید.

امنیت فضای ابری چیست؟

امنیت فضای ابری شامل مجموعه‌ای از سیاست‌ها، کنترل‌ها، روندها و فناوری‌هایی است که برای محافظت از اپلیکیشن‌ها و سیستم‌های مبتنی‌بر ابر به‌کار گرفته می‌شوند. کسب‌و‌کارها داده‌های بسیار حساسی را در فضای ابری ذخیره می‌کنند و اکنون که اکثر کارها از راه دور انجام می‌شوند، بیشتر از همیشه اطلاعات در فضای ابری ذخیره می‌شوند. هنگامی‌که استفاده از فضای ابری افزایش می‌یابد، فرصت‌ سوءاستفاده نیز برای هکرها بیشتر فراهم می‌شود و متعاقباً امنیت سیستم‌ها هم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. درمجموع، تمام عملیات‌ها و سیستم‌هایی که برای ایمن‌سازی فضاهای ابری استفاده می‌شوند، امنیت فضای ابری شما را تشکیل خواهند داد.

امنیت هاست 

هنگام انتخاب بهترین میزبانی وب و هاست، امنیت یکی از مؤلفه‌های مهمی است که باید مدنظر قرار دهید. هیچ قانون واحدی برای امنیت وجود ندارد که بتوانیم تشخیص دهیم کدام هاست امن است. در‌عوض، انجام برخی کارها به امنیت هاست کمک می‌کند؛ مانند نصب آنتی‌ویروس و فایروال. انجام بسیاری از این کارها برعهده میزبان است و بسیاری دیگر را نیز کاربران باید انجام دهند.

امنیت هاست

هاست لینوکس امن‌تر است یا هاست ویندوز ؟

هیچ پاسخ درست یا غلطی برای این پرسش وجود ندارد؛ چراکه هر دو سیستم‌عامل مزایا و معایب و کاربران پروپاقرص خود را دارند.

  • به‌طورکلی، وب‌سرورهای مبتنی‌بر لینوکس با تهدیدهای کمتری روبرو هستند؛ زیرا به‌اندازه سیستم‌عاملی مانند ویندوز استفاده نمی‌شوند. علاوه‌بر‌این، از‌آن‌جا‌که لینوکس سیستمی منبع‌باز است، هر‌کسی در جامعه آن می‌تواند به‌محض شناسایی مشکلات امنیتی، به‌سرعت برای رفع آن وارد عمل شود.
  • یکی از مزیت‌های امنیتی ویندوز این است که به‌عنوان سیستم‌عامل مبتنی‌بر مجوز، دسترسی را به‌طورپیش‌فرض محدود و لایه‌ای محافظتی برای مهاجمان ایجاد می‌کند.

افزایش امنیت هاست

همانطور که گفته شد امنیت هاست موضوعی دوجانبه است که هم از سمت شرکت هاستینگ انجام می شود و هم از سمت استفاده کننده. در زیر به مجموعه راهکارهای موثر در تامین امنیت هاست اشاره شده است:

استفاده از رمزعبور قوی و تغییر دوره ای آن

پیشنهاد می شود بصورت دوره ای و منظم (ماهانه) اقدام به تغییر رمزعبور هاست خود نمایید. همچنین توجه داشته باشید که رمزعبور تعیین شده بهتر است تلفیقی از حروف، اعداد و کاراکترهای نمادی باشد. در اینصورت احتمال هک شدن رمزعبور هاست بوسیله حملات ورود به اجبار ( Brute Force ) تقریبا به صفر می رسد.

اسکن دوره ای هاست با آنتی ویروس موجود در هاست

معمولا در کنترل پنل های cPanel و DirectAdmin از آنتی ویروس ClamAV استفاده می شود. این آنتی ویروس توانایی شناخت بسیاری از ویروس ها و بدافزارهای تاثیرگذار در لینوکس را دارد اما در شناخت شل ها کمی ضعیف است. پیشنهاد می شود با اسکن دوره ای هاست به تامین امنیت هاست خود کمک کنید.

ورود و کار با هاست بواسطه پروتکل امن https

معمولا دو پروتکل http و https که غالبا بصورت استاندارد روی پورت 80 و 443 راه اندازی می شوند وظیفه ارتباط کاربر با وب سرور را بر عهده دارند. این ارتباط در حالت http بصورت Clear Text انجام می شود که ناامن بوده و امکان ردیابی و هک ( Sniffing ) آن وجود دارد. اما در حالت https به شرط وجود الگوریتم رمزنگاری معتبر، امکان ردیابی و تفسیر اطلاعات بسیار سخت می شود. به همین جهت توصیه می کنیم از پروتکل https برای ورود و کار با هاست استفاده نمایید.

عدم ورود به هاست با موبایل یا سیستم های اشتراکی

معمولا امنیت دستگاه های موبایل به اندازه کامپیوترها نیست و ورود به هاست با موبایل می تواند امنیت هاست را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین پیشنهاد می کنیم از سیستم های اشتراکی نیز برای ورود به هاست استفاده نکنید.

تلاش برای حفظ امنیت اطلاعات موجود در هاست

این موضوع بواسطه چند اقدام مهم بخصوص رعایت سطح دسترسی ها قابل تامین است. سطح دسترسی یوزر دیتابیس و فایل های پیکربندی بسیار مهم است و باید به نحو مطلوبی تامین شود.

استفاده از قابلیت تایید دو مرحله ای ورود به هاست

تایید دومرحله ای یا Two-Factor Authentication یکی از بهترین روشهای تامین امنیت هاست است. با بکارگیری این قابلیت حتی در صورت هک شدن رمزعبور نمی توان مستقیما به هاست وارد شد و باید هویت توسط یک عامل واسط تایید شود.

انجام موارد ذکر شده فوق به عهده کاربر است و موارد زیر به عهده شرکت هاستینگ:

  • غیر فعال کردن گزینه Reset Password در صفحه ورود به هاست
  • استفاده از سیستم های حفافظت در برابر حملات Brute Force
  • استفاده از کنترل پنل های امن و قانونی با بروزرسانی مداوم فنی و امنیتی
  • پیکربندی امنیتی مناسب سرور به جهت جلوگیری از حملات SymLink

مقایسه سرویس‌های میزبانی وب: هاست اشتراکی ایمن‌تر است یا سرور اختصاصی؟

هنگامی‌که به‌دنبال خرید سرویس برای میزبانی هستید، گزینه‌های زیادی از‌جمله هاست اشتراکی، سرور اختصاصی، VPS و هاست وردپرس را پیش رو دارید. هرکدام از آن‌ها مزایا و معایب خود را دارند که درادامه، درباره امنیت هرکدام صحبت خواهیم کرد. قبل از مقایسه، باید این نکته را مدنظر قرار دهید که تمامی سرویس‌های میزبانی وب امن هستند و نگرانی‌ای بابت‌ هک‌شدن نباید داشته باشید؛ اما برای سرویس‌های بسیار حساس یا سرویس‌های مهم و پر‌بازدید، بهتر است به این نکات امنیتی بیشتر دقت شود تا در‌معرض خطر کمتری قرار بگیرند.

۱. مقایسه امنیت هاست اشتراکی درمقابل هاست اختصاصی

هاست اشتراکی در‌مقابل سایر سرویس‌های میزبانی کمترین امنیت را دارد؛ اما این به‌معنای نا‌امن‌بودن آن نیست و تنها برای موارد بسیار حساس و سیستم‌های بزرگ ممکن است امنیت کمتری درمقایسه‌با با سایر سرویس‌ها داشته باشد. هاست اشتراکی از هاست‌های اختصاصی امنیت‌ کمتری دارد؛ زیرا در هاست‌های اشتراکی یک سرور با ده‌ها یا صدها کاربر دیگر به‌اشتراک گذاشته می‌شود و تهدیدهای بیشتری در کمینش است. بسیاری از میزبانی‌ها از پروتکل‌های ایمن استفاده می‌کنند و از نظارت ۲۴ساعته در ۷ روز هفته یا سیستم رمزگذاری بهره می‌برند. ناگفته نماند استفاده از CDN نیز امنیت هاست شما را می‌تواند افزایش دهد.

۲. مقایسه امنیت VPS یا سرورهای اختصاصی درمقابل هاست‌های اشتراکی

استفاده از هاست‌های اشتراکی وب‌سایت شما را درمعرض خطرهای بیشتری قرار می‌دهد؛ زیرا یک سرور در‌اختیار چندین نفر قرار می‌گیرد. شرکت‌های میزبانی برای حفظ امنیت هاست‌های اشتراکی مشکلات زیادی را حل می‌کنند؛ اما همچنان استفاده از سرورهای اختصاصی که صرفاً در‌اختیار شما قرار می‌گیرد، در‌مقایسه‌با هاست‌های اشتراکی که یک سرور با ده‌ها یا صدها کاربر دیگر به‌اشتراک گذاشته می‌شود، ایمن‌تر است.

۳. هاست‌های خاص یا مدیریت‌شده

هاست‌های مدیریت‌شده مانند هاست دانلود و هاست وردپرس می‌توانند امنیت بیشتری برای سیستم‌های شما به‌ارمغان بیاورند. این هاست‌ها برای استفاده‌های خاص بهینه شده‌اند و قطعاً تیم پشتیبانی آن‌ها دانش فنی بیشتری برای مقابله با انواع حمله‌ها به آن نوع هاست خاص دارند. اگر از نوع خاصی از سیستم مانند وردپرس استفاده می‌کنید، از هاست‌های مخصوص آن می‌توانید استفاده کنید.

امنیت هاست

ویژگی‌های سرویس میزبانی امن

همان‌طور‌که گفتیم، قانون خاصی برای اندازه‌گیری میزان امنیت سرویس وجود ندارد؛ اما چندین نکته و سیستم وجود دارد که اگر سرویس میزبانی شما از آن‌ها استفاده کند، قطعاً امنیت بیشتری خواهد داشت.

RAID .۱

RAID راهی عالی برای محافظت از داده‌هاست؛ زیرا حتی اگر سرورتان از کار بیفتد، فایل‌های شما ایمن می‌مانند. این سیستم بسیار گران است و معمولاً به‌طور‌پیش‌فرض ارائه نمی‌شود. شما می‌توانید RAID را برای هاست یا سرور خود جداگانه بخرید و از آن استفاده کنید.

۲. آپ‌تایم درخورتوجه

آپ‌تایم به میزان فعال‌بودن سرور یا هاست برای ارائه به مشتریان گفته می‌شود. اکثر سرویس‌های میزبانی آپ‌تایم بیش از ۹۹.۹۹درصد را ارائه می‌دهند که به‌معنای بیشترین زمان فعال‌بودن وب‌سایت شما در طول سال است.

۳. پشتیبان‌گیری مطمئن

بهترین نوع پشتیبان‌گیری، پشتیبان‌گیری لحظه‌به‌لحظه است که با استفاده از سرویس‌های متفاوت مانند کلاسترینگ انجام می‌شود. همچنین، اگر داده‌های حساسی ندارید، در بدترین حالت باید روزانه از اطلاعات نسخه پشتیبان‌ تهیه کنید.

بهترین روش‌های افزایش امنیت برای هاست یا سرویس‌های میزبانی وب

بسیاری از کارها و سیستم‌ها به سرویس میزبانی وب و بسیاری دیگر نیز به کاربران هاست‌ها یا مدیران وب‌سایت‌ها مربوط می‌شوند. چندین مرحله مهم وجود دارد که انجام‌دادن به‌موقع آن‌ها می‌تواند تأثیر زیادی بر امنیت هاست و وب‌سایتتان بگذارد.

۱. محدودکردن دسترسی کاربران

اکثر کارمندان یا کاربران شما به دسترسی به همه بخش‌های اپلیکیشن یا هاست نیازی ندارند؛ پس بهتر است دسترسی آن‌ها تا‌حدممکن محدود شود. مدیریت دسترسی کاربران نه‌تنها از بسیاری از مشکلات احتمالی جلوگیری می‌کند؛ بلکه هکرها یا افرادی که به‌صورت غیرقانونی وارد سرور شما شده باشند، مشخص می‌کند؛ ازاین‌رو، تهدیدها را می‌توانید بهتر شناسایی کنید.

۲. نظارت بر فعالیت‌های کاربران

نظارت و تجزیه‌و‌تحلیل دائمی فعالیت‌های کاربران می‌تواند به شما کمک کند تا کاربران مشکوک را شناسایی و قبل از وقوع فاجعه‌ای، آن را از سیستم حذف کنید. بسیاری از هکرها و مهاجم‌ها رفتارهای غیر‌طبیعی دارند که با تشخیص آن‌ها، می‌توانید IPهای آن‌ها را مسدود و سرویس خود را ایمن کنید. همچنین، باید به‌طور‌دائم لاگ‌های سرور را بررسی و فعالیت‌های مشکوک را در آن‌جا شناسایی کنید. برای مثال، Logwatch ابزار کارآمد و مفیدی است که می‌تواند اطلاعات را تجزیه‌و‌تحلیل و خلاصه‌سازی کند و گزارش‌هایی درباره آنچه در سرور اتفاق می‌افتد، تولید کند.

۳. انجام منظم به‌روز‌رسانی

به‌روزرسانی نسخه‌های نرم‌افزار می‌تواند دردسرساز باشد؛ اما بخش مهمی از امنیت هر وب‌سایت است. هر سیستمی مانند وردپرس و لاراول دائماً در حال به‌روزرسانی است که بسیاری از این به‌روزرسانی‌ها با هدف بهبود امنیت ارائه می‌شوند. نصب‌نکردن به‌روزرسانی‌ها می‌تواند سیستم شما را آسیب‌پذیر کند.

۴. نصب تم‌ها و افزونه‌ها و برنامه‌های کاربردی ایمن

اگر می‌خواهید از سیستم‌های آماده یا سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس استفاده کنید، حتماً افزونه‌ها و سرویس‌های افزودنی ایمن را به‌کار ببرید. بسیاری از سیستم‌های آماده یا کرک‌شده حاوی بدافزار هستند که ممکن است امنیت وب‌سایتتان را به‌خطر بیندازند.

۵. احراز هویت چند‌عاملی جایگزینی برای رمزهای عبور

روش سنتی نام کاربری و رمزعبور ثابت برای مقابله با هکرها امنیت کافی ندارد و بهتر است از روش‌های جدید احراز هویت استفاده شود. Multi Factor Authentication (به‌اختصار MFA) یکی از راه‌های ارزان برای جایگزینی روش‌های قدیمی است که می‌تواند امنیت سرویس‌های شما را افزایش دهد. بااین‌حال، اگر از سیستم‌های رمزعبور قدیمی استفاده می‌کنید، بهتر است به این نکات توجه کنید: از گذشته امنیت رمزهای عبور محل بحث بوده است و هنوز‌هم جای بحث دارد. بنابراین، سعی کنید از رمزهای عبور قوی استفاده کنید و حتماً رمزهای عبورتان را در زمان‌های مشخص تغییر دهید و بدین‌ترتیب، امنیت خود و کاربرانتان را حفظ کنید.

جمع‌بندی

امنیت هاست یکی از بخش‌های مهم هر سرویس میزبانی است که باید به آن توجه کرد. برای حفظ امنیت بیشتر، بسیاری از کارها را ارائه‌دهنده سرویس‌های میزبانی و برخی دیگر را نیز صاحبان هاست‌ها باید انجام دهند.. در این مقاله، هر‌آنچه باید درباره امنیت هاست بدانید، توضیح دادیم؛ اما فراموش نکنید که امنیت قانون واحدی ندارد و روز‌به‌روز باید به‌دنبال امنیت بیشتر باشید.

آخرین مقالات