پروتکل امنیتی SSL چگونه کار می کند؟

1401/12/07
6 بازدید
پروتکل امنیتی SSL چگونه کار می کند؟

در این مقاله قصد داریم به شما عزیزان در مورد این که پروتکل امنیتی SSL چگونه کار می کند؟ تمامی مطالب مهم را بازگو کنیم. لطفا در ادامه با هاست سرور ایران همراه باشید.

SSL اجازه می‌دهد که اطلاعات حساسی از قبیل شماره‌های کارت بانکی، اطلاعات شخصی و همچنین نام کاربری و شناسه بصورت امن انتقال پیدا کنند. بصورت معمول اطلاعات بین مرورگر و سرویس دهنده بصورت داده خام (Plain text) انتقال پیدا می‌کنند. و در صورتی که یک شخص مهاجم بتواند اطلاعاتی که شخص از مرورگر برای سرویس دهنده ارسال می‌کند را کنترل کند به راحتی می‌تواند از اطلاعات سوء استفاده کند.
بطور دقیقتر SSL یک پروتکل امنیتی است که با استفاده از الگوریتم‌هایی ارتباط امنی را بین سرویس دهنده و سرویس گیرنده برقرار می‌کند تا داده بصورت رمزگذاری شده انتقال پیدا کنند.

گواهینامه (Secure Sockets Layer (SSL چیست ؟

(Secure Sockets Layer (SSL یک فناوری امنیتی استاندارد برای ایجاد پیوند رمزگذاری شده بین یک سرور و مشتری است. به طور معمول یک وب سرور (وب سایت) و یک مرورگر، یا یک سرور پست الکترونیکی و یک سرویس گیرنده پست الکترونیکی (به عنوان مثال Outlook).

SSL اجازه می دهد تا اطلاعات حساس مانند شماره کارت های اعتباری، شماره های تأمین اجتماعی و اعتبار ورود به سیستم به طور ایمن منتقل شوند. به طور معمول، داده های ارسال شده بین مرورگرها و سرورهای وب با متن ساده ارسال می شوند تا شما را در برابر استراق سمع آسیب پذیر کند. اگر یک مهاجم قادر به رهگیری تمام داده های ارسال شده بین یک مرورگر و یک سرور وب باشد، می تواند آن اطلاعات را مشاهده و استفاده کند.

به طور خاص، SSL یک پروتکل امنیتی است. پروتکل ها نحوه استفاده از الگوریتم ها را توصیف می کنند. در این حالت، پروتکل SSL متغیرهای رمزنگاری را برای پیوند و داده های منتقل شده تعیین می کند.

به طور خاص، SSL یک پروتکل امنیتی است. پروتکل ها نحوه استفاده از الگوریتم ها را توصیف می کنند. در این حالت، پروتکل SSL متغیرهای رمزنگاری را برای پیوند و داده های منتقل شده تعیین می کند.

SSL داده های میلیون ها نفر را در اینترنت، به ویژه در معاملات آنلاین یا هنگام انتقال اطلاعات محرمانه، در اینترنت ایمن می کند. کاربران اینترنت آمده اند تا امنیت آنلاین خود را با نماد قفل مربوط به وب سایت ایمن SSL یا نوار آدرس سبز که همراه با وب سایت ایمن شده SSL-Extended Validation SSL است، مرتبط کنند. وب سایت های امن SSL همچنین به جای http با https شروع می شوند.

پروتکل امنیتی SSL چگونه کار می کند

پروتکل امنیتی SSL چگونه کار می کند؟

زمانی که یک مرورگر به یک وب سایت امن از طریق SSL متصل می‌شود.
مرورگر و سرویس دهنده یک نشست امن با تبادل پیغام ساده تحت عنوان SSL Handshake شروع  می‌کنند. این روند توسط کاربر قابل رویت نیست.
ارتباط SSL به کمک سه کلید یک ارتباط امن را ایجاد می‌کند:
1- کلید عمومی 2- کلید خصوصی 3- کلید نشست
هر چیزی که با کلید عمومی رمزگذاری شود توسط کلید خصوصی رمزگشایی خواهد شد و برعکس.

روند کار به شکل زیر است:

  1. مرورگر به یک وبسایت امن متصل می‌شود.(وبسایت هایی که دارای SSL هستند با https شروع می‌شوند.) مرورگر درخواست می‌کند تا سرویس دهنده خودش را معرفی کند.
  2. سرویس دهنده یک کپی از مدرک SSL خود را برای مرورگر ارسال می کند که شامل کلید عمومی می‌شود.
  3. مرورگر مدرک دریافتی را با لیستی از مدارک SSL ای که توسط CA (وظیفه CA این است که هویت طرفین ارتباط، نشانی ها، تاریخ انقضای گواهینامه را بداند و براساس آن ها هویت ها را تعیین نماید.) معتبر هستند و هنوز منقضی نشده‌اند مطابقت می‌دهند. اگر مرورگر مدرک دریافتی را معتبر تشخصی دهند، یک مقدار را برای شروع جلسه ایجاد می‌کند و آن را با استفاده از کلید عمومی دریافتی از سرویس دهنده رمزنگاری می‌کند و این مقدار رمز شده را برای سرویس دهنده ارسال می‌کند.
  4. اگر سرویس دهنده نیز سرویس گیرنده را یک سرویس گیرنده مجاز دانست. با استفاده از کلید خصوصی خود مقدار را رمزگشایی می کند و یک مقدار شامل کلید نشست (session key) ایجاد می‌کند و به مرورگر می‌فرستد تا ارتباط امن آغاز شود.
  5. سرور و مرورگر حالا تمام داده ها را با کلید نشست (session key) رمزگذاری می‌کنند و داده‌ها را از طریق این ارتباط امن رد و بدل می‌کنند.

چگونه می توانم برای وب سایت خود گواهی SSL دریافت کنم؟

حال که دریافتیم پروتکل امنیتی SSL چگونه کار می کند و انواع گواهینامه اس اس ال چیست، حتما میپرسید چگونه برای سایتم SSL بگیرم؟

اولین قدم برای دریافت گواهی SSL تعیین نوع گواهینامه مورد نیاز شما می باشد. به عنوان مثال ، اگر شما میزبان محتوا در چندین سیستم عامل و پلتفرم مختلف  (در دامنه ها / زیر دامنه های جداگانه)  هستید ممکن است به این معنی باشد که شما به گواهینامه های SSL مختلف نیاز دارید.

برای اکثر افراد ، یک گواهی استاندارد SSL محتوای کاملی را پوشش می دهد. اما برای شرکت های یک حوزه ی تنظیم شده – مانند امور مالی یا بیمه – ممکن است ارزش داشته باشد که با تیم IT خود صحبت کنید تا اطمینان حاصل کنید که شرایط خاص گواهی SSL را که در صنعت و حوزه ی شما نیاز است را دارید.

اگر میخواهید بدانید هزینه دریافت SSL چیست می توان گفت هزینه های خرید گواهینامه های SSL متفاوت است، اما شما می توانید یک گواهینامه SSL رایگان دریافت کنید یا برای دریافت گواهی سفارشی ماهانه پرداخت کنید. برای تنظیم و دریافت گواهی اس اس ال رایگان مقاله ما در این زمینه را بخوانید. این گواهی ها هر 90 روز یکبار منقضی می شوند ، بنابراین مطمئن شوید که آن ها به روز هستند.

یکی از ملاحظات اصلی دیگر دوره اعتبار یک گواهینامه است. اکثر گواهینامه های استاندارد SSL که خریداری می کنید به صورت پیش فرض برای یک تا دو سال در دسترس هستند ، اما اگر به دنبال گزینه های طولانی مدت هستید ، گواهینامه های پیشرفته تری را در نظر بگیرید که دوره های طولانی تری را ارائه می دهند.

همچنین اگر سایت شما با وردپرس طراحی شده است می توانید از افزونه گواهی امنیتی SSL وردپرس استفاده کنید و با مراحل بسیار کم و ساده، پروتکل SSL را در سایت خود فعال کنید.

آیا SSL برای سئو کاربردی است؟

در حالی که هدف اصلی SSL تأمین امنیت اطلاعات ارسال شده بین بازدید کننده و وب سایت شما است ، برای سئو سایتتان نیز مزایای زیادی دارد. طبق گفته Google Webmaster Trends Analysts ، اس اس ال بخشی از الگوریتم رتبه بندی جستجوی گوگل است.

علاوه بر این، بیایید بگوییم دو وب سایت از نظر محتوای مشابه هستند اما یکی SSL را فعال کرده و دیگری نمی داند SSL چیست و یا از آن استفاده نکرده است. ممکن است اولین وب سایت به دلیل رمزگذاری شدن، دارای افزایش رتبه باشد. در نتیجه، امکان ایجاد SSL در وب سایت و در سراسر صفحات شما یک مزیت برای سئو شما می باشد.

چگونه می توان فهمید که یک وب سایت SSL دارد؟

حال که می دانید گواهینامه SSL چیست به گواهی های سایت هایی که به آن ها سر می زنید دقت کنید. برای این کار هنگامی که از وب سایتی با SSL بازدید می کنید، چند تفاوت مشخص در مرورگر وجود دارد که عبارتند از :

  1. URL از https به جای  http استفاده می کند.

URL  باید چیزی شبیه به تصویر زیر باشد. به یاد داشته باشید ، یک وب سایت رمزگذاری شده SSL همیشه دارای “s” هایی است که مخفف “safe” است. علاوه بر این ، آن متن می تواند به رنگ سبز باشد و همچنین یک قفل سبز را دنبال کند.

  1. نماد قفل را در نوار URL مشاهده خواهید کرد.

بسته به مرورگر شما ، قفل در سمت چپ یا راست نوار URL نشان داده می شود. به عنوان مثال ، در Chrome و Safari ، در سمت چپ قرار دارد. این قفل نمادی برای حفاظت از اطلاعات شما می باشد و اغلب وب سایت های ایمن آن را در آدرس بار مرورگر به نمایش می گذارند.

پروتکل امنیتی SSL چگونه کار می کند؟

جمع بندی

در حالت کلی گواهی نامه SSL می تواند حفاظت و ایمن بودن اطلاعات سایتتان را در مقابل حملات مختلف تضمین کند. همچنین تاثیر مستقیمی بر روی سئو سایتتان خواهد گذاشت زیرا کاربران راحت تر به شما اعتماد  می کنند و این موضوع ترافیک ورودی تان را افزایش می دهد. اگر تا کنون نمیدانستید SSL چیست و جزو آن دسته از وب سایت هایی هستید که گواهینامه SSL ندارند، این موضوع را هدف بعدی خود قرار دهید تا از این طریق بتوانید از داده ها و حریم خصوصی مشتریان خود محافظت کنید. می توانید افزونه SSL وردپرس را از سایت ژاکت تهیه کنید.

حتی اگر وب سایتی دارای https و قفل باشد ، گواهی هنوز می تواند منقضی شود و این یعنی اتصال شما دیگر ایمن نیست. در بیشتر موارد ، سایتی که به صورت https نمایش داده می شود ایمن خواهد بود اما اگر با سایتی روبرو شوید که اطلاعات شخصی زیادی را از شما می خواهد ، ممکن است ارزش بررسی مجدد برای اطمینان از معتبر بودن گواهی را داشته باشد.

امیدواریم با خواندن مقاله پروتکل امنیتی SSL چگونه کار می کند دریافته باشید SSL چیست و چگونه کار می کند و اگر تا کنون آن را تهیه نکرده اید در اولین فرصت برای سایت خود گواهینامه اس اس ال تهیه کنید.

آخرین مقالات