کاهش زمان پاسخ سرور

1401/10/18
4 بازدید
کاهش زمان پاسخ سرور

کاهش زمان پاسخ سرور یکی از اهداف اصلی صاحبان وب‌سایت و افرادی‌ست که در حوزه سئو فعالیت می‌کنند. چرا که اگر سرعت بارگذاری سرور سریع نباشد و مردم سایت شما را به دلیل کندی رها کنند، سرمایه‌گذاری منابع برای ایجاد یک وب سایت، فقط اتلاف وقت است. چند ثانیه اول تعیین می‌کند که آیا مشتری در صفحه شما باقی می‌ماند یا به سمت سایت رقبای شما می‌رود. به‌همین جهت افزایش سرعت لود سایت سایت یکی از فاکتورهای مهم در بهبود سئو سایت است. در این مقاله شما را با ۱۵ راهکار طلایی کاهش زمان پاسخدهی سرور آشنا خواهیم کرد.۵۳ درصد از بازدیدکنندگان سایت توسط موبایل صفحه‌ای را که بیش از سه ثانیه طول می‌کشد تا بارگذاری شود، ترک می‌کنند. (منبع: Think With Google) در نتیجه اهمیت کاهش زمان پاسخ سرور بسیار بالاست.

زمان پاسخگویی سرور یا TTFB چیست؟

کاهش زمان پاسخ سرور

زمان پاسخ سرور زمانی‌ست که بین زمانی که مشتری درخواست صفحه خاصی را به مرورگر می‌دهد و زمانی که سرور پاسخ آن درخواست را ارسال می‌کند. این زمان بر حسب TTFB (زمان تا اولین بایت) اندازه‌گیری می‌شود. به بیان دیگر TTFB عبارت است از زمان بر حسب میلی ثانیه که برای دریافت اولین بایت صفحه پس از ارسال درخواست HTTP سپری می‌شود.در صورت خرید هاست، باید توجه داشته باشید که عواقب کندی وب‌سایت می‌تواند برای تجارت شما بسیار مضر باشد. چرا که زمان بارگذاری وب‌سایت شما به طور قابل توجهی بر تجربه کاربر و در نتیجه سئوی سایت تأثیر می‌گذارد.کاهش زمان پاسخ‌دهی اولیه سرور به عوامل زیادی بستگی دارد و ممکن است بر اساس راه‌اندازی وب‌سایت شما متفاوت باشد، و گوگل همواره توصیه می‌کند زمان پاسخ‌دهی سرور خود را کمتر از 200 میلی‌ثانیه نگه دارید. البته هرچه پایین تر باشد، بهتر است، زیرا گوگل در الگوریتم رتبه بندی خود بر سرعت وب سایت تاکید می‌کند.برای کاهش TTFB، ابتدا باید بفهمیم وقتی کاربران از وب سایت شما بازدید می‌کنند چه اتفاقی می‌افتد.

منظور از زمان پاسخگویی خوب یا TTFB ایده‌آل چیست؟

گوگل به شما توصیه می‌کند زمان پاسخگویی کمتر از 200 میلی ثانیه را هدف قرار دهید. یک TTFB 100 میلی‌ثانیه ایده‌آل است و هر چیزی که بیش از 500 میلی‌ثانیه باشد یک مشکل اساسی است. البته نکته مهم این است که این زمان برای همه کاربران ثابت باشد و بسته به موقعیت جغرافیایی کاربران نباید تغییر کند.گوگل وب سایت‌ها را بر اساس امتیاز سرعتی که به دست می‌آورند به سه گروه طبقه بندی می‌کند:سریع (90-100)،میانگین (50-89)،آهسته (0-49).طبق آمار گوگل، نیمی‌از سایت های آنلاین (50٪) کند هستند و تنها 10٪ سریع هستند. به این معنی که 40 درصد از وب سایت‌ها در رتبه متوسط قرار گرفتند، که فضای زیادی برای پیشرفت باقی می‌گذارد.

روش‌های کاهش زمان پاسخ سرور

از میزبانی وب قابل اطمینان و سریع استفاده کنید

حتما اطمینان حاصل کنید که ارائه دهنده میزبانی شما نیازهای مشتریان آنلاین شما را برآورده می‌کند.حفظ زمان پاسخ سریع سرور که نوسان نداشته باشد ضروری است. برای دستیابی به آن، سرمایه گذاری روی یک وب سرور با کارایی بالا ضروری است. میزبانی وب رایگان، خدمات میزبانی ناکافی با حداقل یا بدون پشتیبانی، و منابع مشترک، همگی به کندتر شدن سرورها کمک می‌کنند.همچنین مطمئن شوید که شرکت هاستینگ مورد نظر شما از خرید ssl پشتیبانی میکند.مراکز داده نیز می‌توانند طیف گسترده‌ای از خدمات میزبانی و سرویس های مدیریت شده توسط سرور را ارائه دهند.

از CDN استفاده کنید یکی از روش های کاهش زمان پاسخ سرور

شبکه تحویل محتوا (CDN) چارچوبی از شبکه های توزیع شده سرورهای پروکسی و مراکز داده آنهاست. آنها از نظر جغرافیایی گسترده شده اند تا محتوا را در سریع ترین زمان ممکن به کاربران ارائه دهند.یک مخاطب جهانی نیاز به ارائه‌دهنده‌ای دارد که دارایی‌هایش را در گره‌های مختلف در سراسر جهان توزیع کرده باشد. این کار تضمین می‌کند که همه بازدیدکنندگان صفحه وب از زمان پاسخگویی سریع لذت ببرند.یک سرور میزبانی دور از مخاطب هدف، باعث کندی بارگذاری صفحه وب می‌شود. برای جلوگیری از چنین موضوعی، قبل از تصمیم‌گیری در مورد ارائه‌دهنده هاست، باید مخاطبان هدف خود را بشناسید. این کار به شما کمک می‌کند تا مرکز داده‌ای را انتخاب کنید که نزدیک‌ترین مرکز به آن مخاطب باشد. با به حداقل رساندن فاصله بین سرورهای میزبان خود و بازدیدکنندگان خود، می‌توانید مشکلات تاخیر را بهبود بخشید. در نتیجه این امر زمان پاسخگویی کلی را کاهش می‌دهد. این کار با استفاده از CDN ممکن می‌باشد.

بهینه سازی پایگاه های داده یکی از روش های کاهش زمان پاسخ سرور

سرعت پاسخ، به بهینه سازی پایگاه داده نیز بستگی دارد. همانطور که برای اولین بار یک وب سایت راه اندازی می‌کنید، پایگاه داده به سرعت به پرس و جوها پاسخ می‌دهد، با گذشت زمان، پایگاه داده اطلاعات زیادی را جمع آوری می‌کند در نتیجه کامپایل منجر به ذخیره حجم عظیمی‌از داده‌ها می‌شود.راه هایی زیادی برای بهینه سازی پایگاه داده، برای افزایش سرعت وب سایت شما وجود دارد. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، اولین قدم این است که پرس و جوهای کند را با جستجوگر query checker شناسایی کنید. هنگامی‌که موارد مورد نظر را پیدا کردید، روی بهینه سازی آن‌ها کار کنید. گروه را به اشیاء تغییر دهید، از ایندکس‌ها یا راه حل های دیگر مناسب برای بهینه سازی موارد مورد نظر استفاده کنید.

سبک بودن وردپرس را حفظ کنید

وردپرس به شما این امکان را می‌دهد که وب سایت های زیبایی را به راحتی ایجاد کنید. همچنین دارای تم های جذاب و پلاگین های متعدد برای سفارشی سازی است. با این حال، مراقب باشید که تم خود را بیش از حد حجیم انتخاب نکنید زیرا می‌تواند زمان پاسخ را کاهش دهد.اگر از یک قالب WP استفاده می‌کنید، سعی کنید از قالب های ساده و سبک استفاده کنید و از اضافه کردن افزونه های زیاد خودداری کنید.از یک ابزار نظارت بر صفحه وب استفاده کنید و بررسی کنید که کدام افزونه‌ها سرعت صفحه وب شما را کند می‌کنند. همچنین افرونه های مناسب برای سئو وردپرس را نیز در نظر داشته باشید. پلاگین های استفاده نشده را حذف کنید و آنهایی را که از منابع CPU زیادی استفاده می‌کنند، غیرفعال کنید.

نظارت بر استفاده از PHP

هر چه یک سرور برای ارائه یک صفحه به بازدیدکننده فرآیندهای بیشتری را انجام دهد، سرعت آن کندتر خواهد بود. اگر یک اسکریپت PHP را اجرا می‌کنید، مطمئن شوید که از منابع حیاتی برای انجام کارهای غیر ضروری استفاده نمی‌کند.همچنین مطمئن شوید PHP به روز شده است. بسیاری از شرکت های هاستینگ به روزرسانی PHP را به صورت خودکار انجام نمی‌دهند. وب‌سایتی که هنوز با PHP 5 اجرا می‌شود، نسبت به وب‌سایتی که روی PHP 7 اجرا می‌شود، زمان پاسخ‌گویی کندتر خواهد داشت.لطفاً توجه داشته باشید که PHP 5.6 و سایر نسخه‌های قبل از PHP 7.4 در حال حاضر در پایان چرخه عمر (EOL) خود هستند، و پشتیبانی نمی‌شوند و ممکن است مشکلات امنیتی داشته باشند.

اما توجه داشته باشید که ارتقاء نسخه PHP ممکن است به دلیل برخی از افزونه‌ها یا کدهایی که هنوز به آخرین نسخه PHP به روز نشده اند، وب سایت شما را خراب کند، بنابراین پس از ارتقا وب سایت خود را بررسی کنید.علاوه بر این میتوانید با استفاده از با افزونه PHP Compatibility Checker بررسی کنید سایت شما قابلیت استفاده از کدام نسخه PHP را دارد. در صورت لزوم، از طریق cPanel یا با تماس با ارائه دهنده هاست خود، آن را به نسخه جدیدتر ارتقا دهید.

ذخیره سازی کش را پیکربندی کنید

ذخیره سازی یا کش (Caching)، تحویل سریع به بازدیدکنندگان را تضمین می‌کند. بدون کش کردن، یک مرورگر هر بار که صفحه بارگیری می‌شود، اطلاعات را به جای دسترسی و اشغال نمودن منابع سرور، از یک کش محلی یا واسطه، درخواست می‌کند.افزونه های وردپرسی وجود دارد که امکان ذخیره فایل‌ها به صورت محلی در رایانه کاربر را فراهم می‌کند. سپس فایل‌ها در بازدیدهای بعدی دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرند. به این عمل کش می‌گویند. این کار زمان بارگذاری را سرعت می‌بخشد و UX بهتری را تضمین می‌کند.

کوچک سازی اسکریپت‌ها

کوچک سازی، به معنای کاهش اندازه کد است. شما با حذف متغیرهای زائد و طولانی، کاراکترهای ناخواسته و نظرات میتوانید کدهای بهینه و کوچک داشته باشید.فایل های خارجی، جاوا اسکریپت و CSS یک صفحه وب را تشکیل می‌دهند و بر سرعت ارائه آن تأثیر می‌گذارند. تمرین کوچک‌سازی و فشرده‌سازی اسکریپت‌ها یک راه‌حل محبوب در هنگام کار با فایل‌ها است. حجم زیادی از داده‌ها را در دسترس نگه می‌دارد اما اجازه نمی‌دهد کمیت عملکرد را به خطر بیندازد.فایل های JS و CSS را بر اساس اندازه و اهمیت به صورت خارجی یا داخلی توزیع کنید. با قرار دادن فایل های کوچک در داخل، به عنوان بخشی از فایل HTML، زمان بارگذاری را بهبود بخشید. در نهایت، با نگه‌داشتن فایل‌های بزرگتر به حافظه پنهان، آن‌ها را سریعتر کنید.نکته: از هدر HTTP Connection: Keep-Alive استفاده کنید. این روش keep alive method را فعال می‌کند و به HTTP اجازه می‌دهد چندین فایل را در یک زمان حمل کند. با انتقال چندین نوع فایل (CSS، JS، تصاویر و غیره) به طور همزمان، می‌توانید سرعت ارائه محتوا به کاربران را بهبود بخشید.

از فشرده سازی GZIP استفاده کنید یکی از روش های کاهش زمان پاسخ سرور

کاهش زمان پاسخ سرور

راه دیگر برای کاهش زمان پاسخگویی سرور، پیاده سازی فشرده سازی GZIP است.GZIP مخفف GNU zip است و یک فرمت فایل و یک برنامه نرم افزاری است که برای فشرده سازی و رفع فشرده سازی فایل استفاده می‌شود. به طور خلاصه، حجم فایل های انتخاب شده را کاهش می‌دهد.فشرده سازی GZIP باعث می‌شود صفحات وب شما با کاهش حجم فایل‌ها تا 90 درصد سریعتر بارگذاری شوند.از ابزارهای ارائه شده فشرده سازی GZIP برای بررسی اینکه آیا وب سایت شما از GZIP استفاده می‌کند یا خیر استفاده کنید. همچنین می‌توانید آن را روی سرور خود (از طریق cPanel) فعال کنید یا می‌توانید از افزونه Check and Enable GZIP Compression استفاده کنید.

آخرین مقالات