آشنایی با کنترل پنل دایرکت ادمین

1401/12/04
5 بازدید
پنل دایرکت ادمین

دایرکت ادمین چیست؟

دایرکت ادمین هم مانند سی پنل یک کنترل پنل لینوکسی است که برای مدیریت وب سایت های مبتنی بر PHP، پایتون، طراحی شده با وردپرس، جوملا و… استفاده می‌شود. direct admin به عنوان یکی از این کنترل پنل‌های محبوب به خاطر امکانات و ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد طی سال‌های اخیر بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. Direct admin را به جرات می توان جزء سه کنترل پنل برتر و محبوب حال حاضر دنیای هاست دانست.

هاست دایرکت ادمین چیست؟

همانطور که به هاست لینوکسی که روی آن سی پنل نصب باشد هاست cpanel گفته می شود، به هاست هایی که با کنترل پنل directadmin مدیریت می شود، هاست دایرکت ادمین می گویند.

این کنترل پنل بر روی هاست‌هایی با سیستم عامل لینوکس قابل ارائه است و با توجه به ماهیت کم مصرف بودن منابع در رم و پردازنده در لینوکس، این کنترل پنل هم در دسته کم مصرف‌ها قرار می گیرد. direct admin که به منابع سخت افزاریی خیلی بالایی نیاز ندارد و با این وجود سرعت مناسبی هم در پاسخگویی به درخواست‌های کاربران دارد.

آشنایی با پنل دایرکت ادمین

پنل دایرکت ادمین به چند دسترسی بخش مختلف ارائه می‌شود که هر یک سطح دسترسی متفاوتی دارند، بخش مدیریت، نمایندگی، کاربر از مهمترین دسته بندی های ارائه شده در این کنترل پنل است.

کنترل پنل دایرکت ادمین

Account Manager

به معنای مدیریت حساب است. منوی اول در direct admin و شامل بخش های اصلی زیر است:

Domain Setup
مدیریت دامنه ها، برای تغییر دامنه و یا افزودن دامنه جدید به هاست از این گزینه باید استفاده کرد.

Subdomain Management
جهت افزودن زیر دامنه یا همان ساب دامین است.

DNS Management
رکوردهای DNS را از این بخش می‌بایست مدیریت کرد.

SSL Certificate
فعال سازی گواهی نامه و بازگراری فایل های مربوط به گواهی نامه SSL از این زیر منو انجام می‌شود.

بخش مدیریتی FTP و MY SQL هم از دیگر گزینه‌های کاربردی بخش Account Manager است.

کنترل پنل دایرکت ادمین

Email Manager

بخش مدیریتی ایمیل ها که شامل افزودن اکانت جدید، تغییر رمز ورود به ایمیل اکانت، فوروارد کردن ایمیل‌های دریافتی به اکانتی دیگر، پاسخ خودکار به ایمیل‌های دریافتی و… از مهمترین گزینه‌های کاربردی آن است.

Advanced Features

امکانات اضافی و حرفه‌ای منوی سوم کنترل پنل دایرکت ادمین است.

Apache Handlers
جهت مدیریت وب سرور است که اولین بخش این زیر منو است.

Create/Restore Backups
همانطور که از نام آن مشخص است برای تهیه پشتیبان گیری و بازیابی آن است.

کنترل پنل دایرکت ادمین

Cron Jobs
اقدامات زمان‌بندی طبق برنامه‌ریزی که به کنترل پنل ارائه می‌شود تا گزارشات و دستورات خاصی را انجام داده و خروجی آن را با فرمت مناسب به طراح و مالک وب سایت نمایش دهد.

System Info & Files
اطلاعات سیستم و فایل‌های آن از این قسمت قابل مشاهده است. که مهمترین آنها File Manager است و برای مدیریت داده‌هایی است که بارگزاری شده و یا از آنها بکاپ به صورت فایل فشرده تهیه شده است.

Support and Help
بخش ارتباطی با دایرکت ادمین جهت دریافت پشتیبانی و مشاوره در موارد خاص است. از این بخش می‌توان تیکت‌هایی که به تیم ساپورت Direct Admin ارسال شده است را هم مشاهده کرد.

دایرکت ادمین چه مزایایی دارد؟

دایرکت ادمین مزایای بالقوه‌ای دارد که آشنایی با آن‌ها شما را شگفت‌زده می‌کند. درادامه، به برخی از این مزایا اشاره می‌کنیم:

۱. رابط کاربری ساده و کاربرپسند

اگر به‌دنبال سادگی هستید، دایرکت ادمین مطمئناً بهترین گزینه برایتان خواهد بود. به‌جای اینکه این کنترل‌پنل بخش‌ها و گزینه‌های پیچیده و متعددی داشته باشد، تمامی گزینه‌ها در چند دسته اصلی مانند مدیریت حساب (Account Manager) و مدیریت ایمیل (Email Manager) و قابلیت‌های اضافی (‌Additional Features) جای گرفته‌اند. این گزینه‌ها به‌راحتی تشخیص‌پذیر هستند و قبل از باز‌کردن آن‌ها، می‌توانید روش کار هرکدام را نیز به‌سرعت تشخیص دهید.

۲. قیمت مناسب

قیمت‌گذاری مقرون‌به‌صرفه مزیتی است که باعث شده دایرکت ادمین هنوز‌هم در بازار کنترل‌پنل‌های لینوکسی باقی بماند. قیمت کنترل‌پنل‌هایی مثل cPanel و Plesk به‌شدت گران است و در‌مقایسه‌با آن‌ها، دایرکت ادمین دوره آزمایشی رایگان در‌اختیارتان قرار می‌دهد و قیمت‌ پلن‌هایش نیز از ۲ دلار در ماه شروع می‌شود.

۳. سیستم پشتیبانی یکپارچه

علاوه‌بر کمک‌گرفتن از سرویس‌دهنده هاست خود برای مدیریت دایرکت ادمین، از تیم متخصصان خودِ دایرکت ادمین نیز برای این کار می‌توانید استفاده کنید. کاربران پلن‌های لایت و استاندارد DirectAdmin می‌توانند از سیستم پشتیبانی یکپارچه آن بهره‌مند شوند. بدین‌ترتیب، درصورتی‌که مشکلی برای دایرکت ادمین یا قسمت‌های مختلف آن به‌وجود بیاید، می‌توانید مستقیماً از توسعه‌دهندگان آن کمک بگیرید.

برای آشنایی با انواع لایسنس‌های دایرکت ادمین و قیمت آن‌ها مقاله‌ی زیر را بخوانید.

۴. بازیابی مشکل به‌طور خودکار

یکی دیگر از مزیت‌های اصلی دایرکت‌ ادمین، ثبات و پایداری آن است. اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای برای این کنترل‌پنل رخ دهد، دایرکت ادمین ابتدا به‌صورت خودکار سرویس مدنظر را ری‌استارت می‌کند تا مشکل پیش‌آمده برطرف شود. درصورتی‌که باز‌هم مشکل وجود داشته باشد، هشداری اضطراری به وب‌مستر ارسال می‌شود تا بتواند مشکل را در کمترین زمان ممکن برطرف کند.

۵. سرعت و عملکرد بهینه و رضایت‌بخش

دایرکت ادمین حجم کم و رابط گرافیکی ساده‌ای دارد؛ به‌همین‌دلیل، منابع کمی استفاده می‌کند و همین امر سرعت آن را افزایش درخورتوجهی می‌دهد. در این نرم‌افزار، نظارت بر منابع نیز ساده‌تر از کنترل‌پنل‌های دیگر است.

۶. کاربردی برای تمامی دامنه‌ها و تحریم‌نبودن

برخلاف سی‌پنل که به‌دلیل تحریم‌بودن، آی‌پی‌ها و دامنه‌های ایرانی با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند، دایرکت ادمین برای استفاده در ایران محدودیتی ندارد. بنابراین با خرید لایسنس رسمی این پلتفرم، می‌توانید با خیال راحت به‌دور از مسائل امنیتی از آن استفاده کنید.

معایب دایرکت ادمین

اما در مقابل معایبی هم دارد که از مهمترین آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

محدود به یک سیستم عامل و عدم ساپورت ویندوز

دایرکت ادمین تنها بر روی سیستم عامل لینوکس قابل نصب است و به دلیل عدم پشتیبانی بر روی ویندور تعداد کاربران آن محدود است.

جامعه کاربری محدود

در مقایسه با کنترل پنل سی پنل که کاربران زیادی را جذب خود کرده است، دایرکت ادمین هنوز این محبوببت را کسب نکرده است.

عدم ارائه افزونه های Third-Party

در حال حاضر افزونه‌های جانبی جهت افزایش ویژگی‌های دیگر direct admin ارائه نشده است و لذا اضافه کردن بخش‌های مورد نیاز کاربران جهت بالا بردن سطح کاربرد آن وجود ندارد.

قابلیت‌های اصلی دایرکت ادمین چیست؟

برای اینکه همه‌چیز برای کاربر نهایی در ساده‌ترین حالت ممکن حفظ شود، توسعه‌دهندگان دایرکت ادمین تلاش می‌کنند که قابلیت‌های این کنترل‌پنل را در ساده‌ترین شکل ممکن نگه دارند. باوجود‌این، تمامی قابلیت‌های ضروری برای وب‌مسترها و توسعه‌دهنده‌ها و ریسلرها در این نرم‌افزار حفظ شده است تا بتوانند به‌احتی سرور اختصاصی (VPS) خود را مدیریت کنند. بعضی از قابلیت‌ها یادشده بدین‌شرح‌اند:

1. مدیریت حساب (Account Manager)

مهم‌ترین قابلیت‌های هاست شما در این بخش نگه‌داری می‌شود. در این قسمت، می‌توانید حساب‌های FTP و دیتابیس‌های MySQL و گواهینامه‌های SSL خودتان را مدیریت کنید. عملیات‌های مربوط به دامنه، ساب‌دامین‌ها، DNS Zoneها و ری‌دایرکت‌ها نیز در این‌جا مدیریت می‌شوند.

2. مدیریت ایمیل (Email Manager)

در این بخش، تمامی بخش‌های مربوط به ایمیل شرکتی شما مدیریت می‌شوند. علاوه‌بر مدیریت حساب‌های کاربری ایمیل، در این قسمت می‌توانید پیام‌های خودکار خودتان را نیز مدیریت کنید. ناگفته نماند در این‌جا، تنظیمات گسترده‌ای برای فیلتر‌کردن ایمیل‌ها و مدیریت اسپم وجود دارد تا مطمئن شوید که فقط پیام‌های مهم برایتان ارسال می‌شوند.

3. قابلیت‌های اضافی (Additional Features)

اکثر قابلیت‌هایی که در این بخش قرار دارند، برای کاربران حرفه‌ای طراحی شده‌اند؛ اما برخی از آن‌ها را نیز می‌توانید امتحان کنید. برای مثال، قابلیت Two-Factor Authentication می‌تواند امنیت سرور شما را افزایش چشمگیری دهد. با استفاده از Cron Jobs نیز، می‌توانید برخی از فعالیت‌های وب‌سایتتان را خودکار کنید. گزینه‌های مربوط به بک‌آپ‌گیری هم در این بخش وجود دارند و باید آن‌ها را بررسی کنید.

همان‌طور‌که دیدید، دایرکت ادمین قابلیت‌های کمی در‌مقایسه‌با cPanel دارد؛ اما با همین قابلیت‌های اندک نیز می‌توانید بسیاری از کارهای ضروری‌تان را به‌راحتی انجام دهید و هاست خود را به‌خوبی مدیریت کنید.

قیمت دایرکت ادمین چقدر است؟

اگر هنوز مطمئن نیستید دایرکت ادمین برایتان مناسب است یا خیر، می‌توانید این کنترل‌پنل را به‌رایگان آزمایش کنید. از نسخه رایگان دایرکت ادمین حداکثر ۶۰ روز می‌توان به‌صورت آزمایشی استفاده کرد و در این مدت، تمامی قابلیت‌ها و به‌روز‌رسانی‌های عرضه‌شده در‌دسترس خواهند بود. پس از اتمام دوره آزمایشی نیز، می‌توانید یکی از سه پلن موجود را برای ادامه کار با هاست دایرکت ادمین انتخاب کنید:

  • Personal: دو دلار در ماه، پشتیبانی از یک حساب کاربری و ده دامنه مختلف به‌همراه پشتیبانی کاربران
  • Lite: پانزده دلار در ماه، پشتیبانی از ده حساب کاربری و پنجاه دامنه مختلف به‌همراه پشتیبانی توسعه‌دهنده
  • Standard: بیست‌ونه دلار در ماه، پشتیبانی از بی‌نهایت حساب کاربری و دامنه به‌همراه پشتیبانی توسعه‌دهنده

نکته جالب درباره تمامی پلن‌ها این است که در‌برابر افزایش قیمت بسیار مقاوم‌اند. با اینکه برخی اتفاقات جهانی ممکن است روی قیمت‌ها تأثیرگذار باشند، برخلاف cPanel در DirectAdmin شاهد افزایش قیمت ناگهانی نخواهید بود.

جمع‌بندی

دایرکت ادمین با مدیریت هزاران وب‌سایت در ۱۳۰ کشور گوناگون و ارائه بیش از ۱,۴۰۰ تغییر مختلف، مشخصاً یکی از کنترل‌پنل‌های برتر هاستینگ در جهان شناخته می‌شود. این کنترل‌پنل به‌طورویژه‌ای روی کاربرد‌پذیری و مدیریت متمرکز است و برای افراد تازه‌کاری که به ابزارهای پیچیده نیاز ندارند، بهترین گزینه ممکن به‌شمار می‌رود. در این مقاله از هاست سرور ایران تلاش کردیم شما را با دایرکت ادمین و مزایا و کاستی‌هایی که دارد آشنا کنیم.

آخرین مقالات