تاثیر CDN روی سرعت لود سایت

1401/09/10
4 بازدید
تاثیر CDN روی سرعت لود سایت

کلمه CDN یا Content Delivery Network که بیشتر افراد آن را با عنوان شبکه توزیع محتوا هم می‌شناسند یکی از مفاهیم جذاب در دنیای آنلاین است.CDN سیستمی پیچیده با قابلیت انتقال دیتاهای وب‌سایت بر روی سرورهای متعدد در موقعیت‌های متفاوت است که امروزه در بین مدیران وب‌سایت‌ها و همچنین مدیران سرورها بسیار رواج پیدا کرده و مزایای آن دیگر بر کسی پوشیده نیست. سرعت بارگذاری سایت یکی از مسائل مهمی است که ذهن سئوکاران و صاحبان سایت‌ها را به خود درگیر کرده است.فرض کنید کاربری سایت شما را در نوار آدرس تایپ می‌کند یا از طریق گوگل وارد سایت‌تان می‌شود.در این مقاله از هاست ایران قصد داریم تاثیر CDN روی سرعت لود سایت بررسی کنیم.

در این شرایط او انتظار دارد سایت با سرعت هر چه تمام بارگذاری شود و زمان انتظارش کاهش یابد. اگر این انتظار به درستی برآورده نشود سایت را ترک می‌کند و به سراغ سایت‌های رقیب می‌رود. بهبود تجربه کاربری با بهینه سازی سرعت لود سایت ارتباط مستقیمی دارد.اگرچه روش‌های زیادی برای بهینه سازی سرعت سایت و کاهش زمان لود آن وجود دارد اما تاثیر مثبت استفاده از CDN می‌تواند شگفت زده‌تان کند.

CDN چیست و چه کاری برایمان انجام می‌دهد؟

تاثیر CDN روی سرعت لود سایت

خوب حالا اگر بخواهیم به طور شفاف بگوییم CDN چیست بهتر است با یک سناریوی فرضی مسئله را کاوش کنیم. فرض کنید وب سایتی را بر روی سرورهای ایران راه اندازی کرده‌اید. همه چیز همانطور که شما دوست داشتید پیش رفته است و حالا منتظر ورود کاربران به سایت هستید.یک نکته مهم را پشت گوش انداخته‌اید. اگر کاربری از کشور دیگری به جز ایران وارد سایت شما شود باید زمان بیشتری را برای لود سایت منتظر بماند. این موضوع به دلیل طولانی بودن مسافت رخ می‌دهد و در نهایت مشکلات زیادی برای تجربه کاربران به وجود می آورد.اینجاست که پای CDN یا همان شبکه توزیع محتوا به میدان باز می‌شود. شما می‌توانید این مشکل را به کمک توزیع محتوا بر روی سرورهای متعدد بر بستر اینترنت در کشورهای مختلف حل کنید.

حال اگر همان کاربر از کشور آلمان بخواهد از وب‌سایت شما بازدید کند CDN به طور اتوماتیک درخواست‌های ارسالی کاربر را این دفعه به جای فرستادن به سرور اصلی وب‌سایت شما به نزدیک‌ترین سرور محل زندگی کاربر یعنی کشور آلمان ارسال می‌کند و تمامی دیتاهای استاتیک از آنجا فراخوانی خواهد شد. نزدیک‌ترین سرور به کاربر را Edge Server یا همان سرور لبه می‌نامند.در چنین شرایطی است که تمامی اطلاعات و محتوای استاتیک وب‌سایت از جمله فایل‌های CSS، جاوا اسکریپت، ویدئو و پی دی اف از شبکه توزیع محتوا CDN فراخوانی می‌شوند و فقط فایل‌های داینامیک و قابل تغییر مانند صفحات HTML و متون از سرور اصلی وب‌سایت شما برگزاری خواهند شد.

همین امر علاوه بر کاهش زمان بارگذاری بر روی افزایش سرعت وب‌سایت تأثیر چشم‌گیری خواهد داشت و حتی می‌تواند در هزینه‌هایتان نیز صرفه‌جویی کند.از آنجایی که اکثر وب‌سایت‌های ایرانی از هاست‌های خارجی استفاده می‌کنند تغییرات سرعت و لود وب‌سایت ممکن است برای کسانی که در کشورهای آلمان، فرانسه، امریکا سکونت دارند زیاد محسوس نباشد، ولی به دلیل اینکه اکثر بازدیدکنندگان وب‌سایت‌های داخلی از کشور ایران هستند استفاده از CDN می‌تواند تفاوت قابل توجهی در سرعت وب‌سایت ایجاد کند.بعد از اینکه سیستم CDN تان را به درستی راه اندازی کردید می‌توانید سری به ابزارهای آنلاین تست سرعت همچون جی تی متریکس یا Pingdom بزنید و ببینید سرعت و زمان بارگذاری سایت‌تان چه تغییری کرده است. بدون شک با دیدن نتایج شگفت زده می‌شوید.

CDN چگونه کار می‌کند؟

قبل از اینکه بخواهیم سیستم توزیع محتوا را راه اندازی کنیم و از مزایای آن بهره‌مند شویم باید بدانیم این شبکه چگونه کار می‌کند. CDN شبکه‌ای از سرورهای متصل به هم است که تلاش می‌کند محتوای سایت شما را با سرعت بیشتر و هزینه مقرون به صرفه‌تری به دست مخاطب برساند. همانطور که قبلاً نیز بیان کردیم این سیستم، محتوا را به نزدیک‌ترین موقعیت جغرافیایی کاربر می‌آورد تا دسترسی به آن به سادگی و البته به سرعت انجام شود. اینکار از طریق دیتاسنترهایی که به عنوان PoPs (پاپ)شناخته می‌شوند انجام می‌شود. این دیتاسنترها در سرتاسر جهان قرار دارند و در هر PoP هزاران  سرور کشینگ وجود دارد. هم Pop ها و هم سرورها اتصال کاربران به سایت را بهتر می‌کنند و سرعت بارگذاری محتوا را تا حد زیادی افزایش می‌دهند.

ذخیره محتوا یا کشینگ در شبکه توزیع محتوا (CDN)

سیستم ذخیره محتوا در CDN یکی از بخش‌های ضروری و حیاتی به حساب می‌آید که می‌تواند کارایی شبکه را تا حد زیادی بهبود ببخشد. کشینگ یا همان ذخیره محتوا به فرایندی گفته می‌شود که در آن یک سری کپی از فایل‌های سایت شما گرفته می‌شود. زمانی که همان کاربر مجددا درخواستی برای دسترسی به سایت شما ارسال می‌کند به جای فایل اصلی فایل‌های کپی شده در اختیارش قرار می‌گیرد. در CDN سرورهای لبه (edge servers) مسئولیت ذخیره سازی محتوا را بر عهده می‌گیرند. بیایید روند کشینگ محتوا در CDN را به صورت فهرست وار مرور کنیم تا درک بهتری از آن داشته باشیم.

کاربر نهایی برای بار اول درخواستی برای فایل‌های استاتیک روی سایت شما ارسال می‌کند.این فایل‌ها از سرور اصلی بازیابی می‌شود و در سرورهای کشینگ Edge که نزدیک کاربر هستند ذخیره می‌گردد.زمانی که همان کاربر همان فایل‌ها را دوباره درخواست می‌کند، درخواست، دیگر به سرور اصلی ارسال نمی‌شود. در چنین شرایطی درخواست به سرور PoP منتقل می‌شود. اگر فایل درخواستی کاربر در این سرور وجود داشت در اختیارش قرار می‌گیرد در غیر اینصورت درخواست دوباره به سرور اصلی بازگردانده می‌شود.

شبکه توزیع محتوا چگونه سرعت بارگذاری سایت را بهتر می‌کند؟

تاثیر CDN روی سرعت لود سایت

تاثیر CDN روی سرعت لود سایت ، همه ما از قدرت تجربه کاربری در بهبود فرآیند سئو آگاه هستیم. زمانی که کاربران‌مان تجربه خوبی از سایت داشته باشند باز هم به سراغ ما می‌آیند و به مشتریانی وفادار تبدیل می‌شوند. زمانی که صحبت از بارگذاری محتوا در سایت به میان می‌آید کاهش سرعت می‌تواند تاثیر بسزایی در این رابطه دو طرفه داشته باشد. هیچ کس حوصله منتظر ماندن‌های طولانی را ندارد. استفاده از CDN می‌تواند به شیوه‌های مختلف زمان بارگذاری سایت را کاهش دهد و سرعت لود سایت را تا حد زیادی بهبود ببخشد.

بیایید با هم این روند را هم مورد بررسی قرار دهیم:از آنجایی که CDN در سرتاسر جهان توزیع شده است فاصله بین کاربر و منابع وب سایت کم می‌شود. در این شرایط کاربر شما به جای اینکه به سرور اصلی وصل شود می‌تواند به دیتاسنتری وصل شود که از لحاظ جغرافیایی به او نزدیک‌تر است. این موضوع به معنای کاهش زمان انتظار و افزایش سرعت لود سایت است.بهینه‌سازی سخت افزاری و نرم افزاری همچون لود بالانسینگ می‌تواند دسترسی کاربران به فایل‌ها را سریع‌تر کند.CDN به کمک تکنیک‌های مختلفی همچون فشرده سازی فایل، اندازه فایل‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. هر چقدر اندازه فایل کوچک‌تر باشد زمان بارگذاری هم کاهش می‌یابد.

CDN چگونه باعث افزایش امنیت سایت می‌شود؟

روش کار در شبکه CDN به این صورت است که موقع استفاده از این سرویس‌ها به شما دو آدرس سرور DNS داده خواهد شد که توسط آن‌ها می‌توانید دامنه خود را ست کنید. از این لحظه به بعد آی پی قابل مشاهده برای کاربران آی پی سرورهای DNS شبکه CDN می‌باشد.معمولاً هکرها برای داون کردن وب‌سایت‌ها توسط حملات DDOS درخواست‌های بسیاری زیادی را در هر ثانیه به سمت سرور میزبانی ارسال می‌کنند. حالا در این حالت آی پی سرور به دلیل قرارگیری پشت شبکه CDN در دسترس نبوده و حملات هکر به سمت آی پی CDN برای او هیچ دستاوردی نخواهد داشت.در سرویس‌های غیر رایگان CND به محض ورود کاربران یا ارسال پکت ها ابتدا آی‌پی‌های مشکوک بررسی شده و در صورت بروز هرگونه حمله‌ای تمامی پکت‌ها مسدود خواهند شد و آی پی کاربر نیز مسدود می‌شود.

 سخن نهایی

بهبود تجربه کاربری در دنیای آنلاین از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. صاحبان سایت‌ها برای اینکه بتوانند فروش خود را افزایش دهند باید به فکر بهینه سازی تجربه کاربران‌شان باشند. اگرچه روش‌های زیادی برای رسیدن به این هدف وجود دارد اما استفاده از مواردی همچون CDN می‌تواند بسیار متمایزکننده باشد. همانطور که در این مقاله بررسی کردیم استفاده از شبکه توزیع محتوا یا همان CDN می‌تواند دسترسی کاربران به سایت را سرعت ببخشد و محتوایتان را راحت‌تر در اختیارشان بگذارد. همین امر باعث بهبود تجربه کاربری می‌شود و نرخ تبدیل‌تان را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. اگر قصد دارید یک سرویس CDN قابل اعتماد خریداری کنید گزینه‌هایی که پیش رو دارید را خوب بررسی کنید و از شرکت‌های معتبر خرید نمایید.

 

آخرین مقالات