روش هایی برای افزایش امنیت سرور

1401/11/30
5 بازدید

امنیت سرور به تمامی فرآیندها و ابزارهایی گفته می‌شود که برای محافظت از اطلاعات، منابع و دارایی‌های حساس موجود در سرور به کار می‌روند. سرورها اغلب مورد حمله هکرها (مجرمان سایبری) قرار می‌گیرند زیرا سرورها محل ذخیره و نگهداری اطلاعات لازم و حساس هر وب‌سایت یا فعالیت اینترنتی هستند و اطلاعات موجود در آن می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. برای اطلاع از روش هایی برای افزایش امنیت سرور از سایت هاست همراه باشید.

در بیشتر زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، سرورها هسته‌ی اصلی هستند. سرور همان چیزی است که به همه‌ی کاربران امکان می‌دهد تا از راه دور به منابع، عملکرد و اطلاعات یکسان دسترسی داشته باشند. هنگامی که سرورها مورد حمله‌ی هکرها قرار می‌گیرند، احتمال زیادی وجود دارد که کل شبکه یا سیستم نیز در معرض خطر قرار گیرد یا به کلی مختل شود و از بین برود.

با توجه به موارد ذکر شده حفظ امنیت سرور امری بسیار ضروری است و حتی یک نقص بسیار کوچک مانند رمز عبور ضعیف، به‌ روز رسانی‌های نادرست و سایر خطاهای به ظاهر ساده می‌تواند منجر به آسیب رساندن به سرور و از دست دادن و نابودی اطلاعات حساس برای هر سیستمی شود.

انواع سرورها

سرورهای متفاوتی وجود دارند که بسته به میزان ذخیره سازی، قابلیت‌ها و هدفی که مدیران سیستم دنبال می‌کنند انتخاب و استفاده می‌شوند که انواع آن به شرح زیر است:

وب سرور

وب سرور وظیفه‌ی ذخیره‌ی محتوای وب‌سایت و ارسال آن به کاربر درخواست کننده را بر عهده دارد. محتوای مورد نیاز می‌تواند متن، عکس و ویدیو باشد. رایج‌ترین نوع این کاربران، مرورگرهای وب هستند. هنگامی که یک وب‌سایت را بارگذاری می‌کنید یا روی لینک دانلود کلیک می‌کنید، مرورگر شما در واقع درخواست را به وب سرور وب‌سایت ارسال می‌کند. وب سرورها باید به صورت دوره‌ای برای مسائل مرتبط با امنیت سرور و شبکه بررسی شوند.

سرور نرم افزاری

سرورهای نرم افزاری بستری را برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های تحت وب و ایجاد زیرساخت مناسب برای اجرای اپلیکیشن‌ها فراهم می‌کنند. این سرور مؤلفه‌های بسیاری را ارائه می‌دهد که توسعه دهندگان برنامه می‌توانند از طریق API به آنها دسترسی داشته باشند. وظیفه‌ی اصلی سرور نرم افزاری، پشتیبانی از طراحی وب سایت‌های پویا است.

سرور پایگاه داده

سرور پایگاه داده سروری است که برای ذخیره و مدیریت داده‌ها استفاده می‌شود. نقش سرور پایگاه داده، مدیریت، به روز رسانی داده ها، دسترسی همزمان توسط کاربران و تضمین امنیت داده‌هاست. رایج ترین استفاده از سرورهای پایگاه داده در ذخیره سازی اطلاعات سازمانی است. محبوب‌ترین ارائه دهندگان پایگاه داده سازمانی عبارتند از Oracle، SQL ، DB2، MYSQL، Sybase. امنیت سرور در سرور پایگاه داده بیش‌تر مربوط به موارد فیزیکی و مشکلاتی نظیر: آتش سوزی، اتصالی برق و … می‌شود.

سرور پروکسی

یک سرور پروکسی واسطه‌ای بین شما و دنیای اینترنت است. سرورهای پروکسی بسته به نوع خدمات، نیازها یا سیاست‌های سازمان، ویژگی های عملکرد، امنیت و حریم خصوصی متفاوتی را ارائه می‌دهند.

میل سرور

میل سرور یک ابزار نرم افزاری است که به عنوان یک شبکه کار می‌کند و وظیفه‌ی اصلی آن تبادل ایمیل است. در واقع میل سرور دارای عملکرد و خدمات ویژه‌ای است که برای ارسال ایمیل از یک سرور به وب‌سایت‌ها و کاربران استفاده می‌شود.

سرور مجازی

سرور مجازی یا VPS نتیجه تقسیم یک سرور اختصاصی یا فیزیکی به سرورهای کوچکتر است. هر VPS به یک کاربر با سهمی از منابع سرور اصلی اختصاص داده می‌شود و به همین دلیل، مدیریت سرور مجازی تفاوت چندانی با مدیریت سرور اختصاصی ندارد. از آنجایی که یک VPS با به اشتراک گذاری منابع یک سرور فیزیکی ایجاد می‌شود، می‌توان چند سرور مجازی از همان منبع ایجاد کرد؛ همچنین برای افزایش امنیت VPS ابزارهای مختلفی وجود دارند که در ادامه‌ به آنها می‌پردازیم. سرور مجازی لینوکس و سرور مجازی ویندوز جزو پرکاربردترین انواع سرورهای مجازی به شمار می‌روند.

سرور اختصاصی

اگر وب‌سایتی دارید که تعداد بازدیدکنندگان زیادی دارد، یا اگر قصد دارید برنامه‌هایی را روی سرور اختصاصی خود اجرا کنید که به دلایل امنیتی و محدودیت منابع نمی‌توانید آنها را روی هاست اشتراکی پیاده سازی کنید یا اینکه وب‌سایت شما اطلاعات حساسی دارد، بهتر است از سرور اختصاصی استفاده کنید.

همان‌طور که از نام این سرور مشخص است اشتراکی نبوده و طبیعتا امنیت سرور بالاتری هم دارد. تمام تجهیزات سرور اختصاصی بر اساس نیاز مشتری پیکربندی می‌شود و در هر زمان می‌توان آن را ارتقا یا کاهش داد.

سرور فایل

سرور فایل، سیستمی است که وظیفه‌ی ذخیره سازی و مدیریت فایل‌های داده را بر عهده دارد تا سایر رایانه‌های موجود در همان شبکه بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

سرور DNS

سرور DNS بخش مهمی از زیرساخت DNS است.DNS مخفف Domain Name Systemبوده و یک سرور DNS ، آدرس‌های IP را همراه با نام میزبان خود ذخیره می‌کند و از آنها برای رفع نیازهای کاربران که به وب‌سایت‌ها، دستگاه‌ها یا سایر سیستم‌های شبکه دسترسی دارند، استفاده می‌کند.

سرور Blade

یک Blade server در واقع چارچوبی از چند سرور است که همه روی یک “بورد” قرار دارند. بسته به میزان استفاده‌ی کاربران، مشتریان و سیستم‌ها، “بورد” تقسیم بندی شده و هر قسمت در اختیار یک کاربر قرار می‌گیرد. این سرورها برای سرویس‌دهی با حجم کاری و ظرفیت بالا طراحی شده‌اند.

روش‌های افزایش امنیت سرور لینوکس

1. از رمز عبور‌های قوی و منحصر به فرد استفاده کنید.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای حفظ امنیت سرور، استفاده از رمز عبورهای قوی و منحصر به فرد است. استفاده از عدد‌های رند و یا کلمات به عنوان رمز عبور، ایده بدی است، زیرا می‌توان آنها را به راحتی توسط ابزارهای رمزگشایی پسورد حدس زد.
برنامه‌های هک رمز عبور همه روزه در حال افزایش هستند، بنابراین باید از رمز عبورهایی استفاده کنید که به سادگی قابل حدس نیستند. همچنین مهم است که رمز عبور خود را مرتباً تغییر دهید و هرگز آن را با کسی به اشتراک نگذارید.
رمزعبورهای طولانی همیشه گزینه‌ی مناسبی هستند. شما می‌توانید از پلتفرم مدیریت رمز عبور مانند LastPass برای تولید و ذخیره رمزعبورهای تصادفی پیچیده استفاده کنید تا شکستن آن‌ها برای هکرها کار ساده‌ای نباشد.

2. نرم افزارهای سرور را دائما به روزرسانی کنید.

به روز نگه داشتن سرور یکی از مهم ترین نکات امنیت سرور است. اگر به طور منظم نرم افزار را ارتقا نمی‌دهید، مهاجمان می‌توانند از آسیب پذیری‌های شناخته شده سوء استفاده کرده و سیستم شما را تحت کنترل خود درآورند.

همیشه باید آخرین نسخه لینوکس موجود را برای سرور خود را اجرا کنید. مطمئن شوید همه برنامه‌های کاربردی دیگر که روی سرور اجرا می‌شوند به روز هستند.

3. به روزرسانی خودکار را فعال کنید.

اکثر سرورهای مجازی لینوکس دارای قابلیتی به نام «به‌روزرسانی خودکار» هستند که به‌طور خودکار به روز رسانی‌های امنیتی و سایر ارتقاء‌ها را در صورت در دسترس شدن نصب می‌کنند.
توصیه می‌شود به‌روز‌رسانی‌های خودکار را در سرور خود فعال کنید.

4. نرم افزارهای غیر ضروری را نصب نکنید.

نصب برنامه‌های غیر ضروری از منابع نامعتبر میزان آسیب پذیری سرور شما را افزایش می‌دهند.
باید هر برنامه‌ی غیرضروری را حذف کنید، زیرا آنها همچنان در حافظه سیستم عامل وجود خواهند داشت و این بدان معنی است که یک هکر می‌تواند بعداً آنها را کشف کند و از آنها برای دسترسی به سیستم شما سوء استفاده کند.

5. بوت شدن از دستگاه‌های جانبی را غیرفعال کنید.

بهتر است که بوت شدن از دستگاه‌های جانبی مانند درایوهای USB یا CD/DVD را غیرفعال کنید. این کار با استفاده از رسانه‌های قابل جابجایی از نصب بدافزار بر روی سیستم شما توسط مهاجمان و هکرها جلوگیری می‌کند و باعث افزایش امنیت سرور‌های شما می شود.
اگر از سیستم دسکتاپی استفاده می‌کنید، غیرفعال کردن بوت از دستگاه‌های داخلی مانند کارت شبکه و هارد دیسک نیز مهم است.

6. پورت های مخفی و باز را ببندید.

بستن هر پورت باز مخفی، روی سرورتان بسیار مهم است. اینها پورت‌هایی هستند که معمولاً برای کاربر قابل مشاهده نیستند اما مهاجمان می‌توانند از آنها برای دسترسی به سیستم شما استفاده کنند.
پورت‌های غیر ضروری باید بسته شوند. باید فقط پورت‌هایی را باز کنید که برای عملکرد سرور شما ضروری هستند. به این منظور می‌توانید از دستور netstat برای مشاهده تمام اتصالات شبکه فعال و شماره پورت‌های مرتبط با آنها استفاده کنید.

روش‌های افزایش امنیت ویندوز سرور

1. از پورت‌های ناشناخته برای سرویس‌های مختلف استفاده کنید.

هنگام اتصال به یک سرور مجازی ویندوز، اکثر کاربران از پورت پیش فرض استفاده می‌کنند که دسترسی هکرها یا حملات brute-force به منابع سرور را آسان‌تر می‌کند. زیرا آنها پورت‌های شناخته شده هستند. اکثر مردم با این پورت‌ها آشنا هستند. به عنوان مثال، پورت RDP یک پورت شناخته شده است.

البته با تغییر پورت‌های پیش فرض به پورت‌های ناشناخته می‌توانید تا حد قابل توجهی از این حملات جلوگیری کنید.

2. فایروال را در ویندوز سرور فعال کنید.

فعال سازی فایروال در ویندوز سرور یکی دیگر از عوامل ضروری در افزایش امنیت سرور مجازی ویندوز است که به شما امکان می‌دهد یک IP خاص را مسدود یا رفع انسداد کنید، البته باید تنظیمات آن را به درستی انجام دهید، در غیر اینصورت احتمال مسدود شدن آی پی خودتان نیز وجود دارد، که باعث می‌شود نتوانید در سرور مجازی خودتان وارد شوید.

3. رمز عبور قوی برای حساب ادمین انتخاب کنید.

رمز عبور خود را به هیچ وجه یادداشت نکنید. چون در غیر این صورت، هکرها می‌توانند به رمز عبور شما دسترسی داشته باشند و امنیت سرور مجازی ویندوز شما را به خطر بیندازند. از رمزهای عبور سخت استفاده کنید. رمز عبوری را انتخاب کنید که ترکیبی از اعداد، نمادها، حروف بزرگ و کوچک و نمادها باشد. همچنین توجه داشته باشید که رمز عبوری که انتخاب می کنید طولانی است، مانند رمز عبور زیر:

-!2Bml^125/*

4. حساب پیش فرض را تغییر دهید.

بهتر است اکانت ادمین را غیرفعال کنید و یک اکانت جدید بسازید.

هنگام خرید VPS، ابتدا باید یک سیستم عامل با حساب پیش فرض داشته باشید. باید توجه داشته باشید که این نوع حساب ها اغلب در معرض خطر حملات brute-force هستند بنابراین، باید حساب کاربری را تغییر دهید. همچنین، به یاد داشته باشید که به حساب جدید دسترسی مدیریت بدهید.

5. آپدیت سیستم عامل سرور مجازی

مایکروسافت به طور منظم به روزرسانی‌های مختلفی را برای کاهش حفره‌های امنیتی در سیستم عامل خود ارائه می‌دهد. به روزرسانی سیستم عامل ویندوز بسیار مهم است و می‌تواند امنیت سرور و نرم افزار نصب شده روی ویندوز را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

6. فقط بسته‌های مورد نیاز سیستم عامل را نصب کنید.

هنگام نصب ویندوز سرور به نصب نرم افزارهای سفارشی توجه کنید. انجام این کار تعداد حملات را کاهش می‌دهد.

با افزایش تعداد نرم‌افزارهای نصب شده بر روی سرور مجازی، خطرات امنیتی نیز افزایش می‌یابد.

7. از رمزگذاری BitLocker استفاده کنید.

استفاده از رمزگذاری در حالت BitLocker به شما کمک می‌کند تا امنیت لازم را در حالت آفلاین داشته باشید. همچنین این برنامه از نفوذ بدافزارها جلوگیری می‌کند و یک ابزار ضد بدافزار در برابر بدافزارها است و حتی زمانی که سرور خاموش است، Bitlocker برای افزایش امنیت سرور فعال باقی می‌ماند.

روش‌های تامین امنیت سرور

روش‌های متعددی برای تامین امنیت سرور وجود دارد که در ادامه به بیان آنها می‌پردازیم، با مبین هاست همراه بمانید.

بهره‌گیری از سیستم احراز هویت SSH Keys

وقتی به سرور از راه دور (ریموت) وصل می‌شوید، باید کانال امنی برای این اتصال ایجاد کنید که بهترین راه برای ایجاد اتصال امن، استفاده از پروتکل SSH یا Secure Shell ا ست. برخلاف Telnet، در SSH تمام دیتای منتقل شده، رمزگذاری می‌شود.

برای استفاده از پروتکل SSH باید SSH Daemon را نصب کنید و کلاینت SSH را داشته باشید تا بتوانید دستورات را استفاده و سرورها را مدیریت کنید. همچنین باید بدانید که SSH به صورت پیش فرض از پورت ۲۲ استفاده می‌کند. با توجه به این که همه کاربران از این موضوع اطلاع دارند، تغییر شماره پورت، راه معقولی است تا شانس هکر را برای حمله به سرورتان کم کنید. می‌توانید برای SSH از شماره پورت‌های ۱۰۲۴ تا ۳۲۷۶۷ استفاده کنید.

استفاده از پروتکل امن FTPS

برای اینکه از خطر هکرها و خرابکاری در امان باشید برای انتقال فایل از پروتکل FTPS یا File Transfer Protocol Secure استفاده کنید. این پروتکل فایل‌ها و اطلاعات احراز هویت را رمزگذاری می‌کند.

نظارت بر لاگین‌های کاربر

با استفاده از نرم افزارهای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز، بر ورود کاربران نظارت داشته باشید. این کار به عنوان راهکاری برای بالا بردن امنیت سرور در برابر حمله هکری است. عملکرد این برنامه به این صورت است که وقتی تعداد خاصی تلاش برای حدس زدن پسورد، توسط کاربر انجام گیرد، در نهایت دسترسی کاربر قطع می‌شود.

برای مثال، نرم افزارهای Intrusion prevention تمام فایل‌های ورودی را بازبینی می‌کنند و تلاش‌های مشکوک برای لاگین را تشخیص می‌دهند. اگر تعداد تلاش‌ها از تعداد عادی فراتر رود، نرم افزار، آی پی آدرس را برای مدت کوتاه و یا برای همیشه بلاک می‌کند.

مدیریت کاربران

هر سرور یک کاربر روت دارد که می تواند هر دستوری را اجرا کند. بنابراین مراقب باشید که این دسترسی به دست افراد غیر مجاز نیفتد به این منظور توصیه می شود لاگین root را در SSH غیرفعال کنید.

کاربر روت به عنوان قدرتمندترین کاربر، همیشه در کانون توجه هکرها قرار دارد. شما با غیرفعال کردن این کاربر، جلوی ورود و نفوذ هکرها را خواهید گرفت و امنیت سرور را بالا خواهید برد.

برای اطمینان از عدم سوء استفاده از کاربر روت، بهتر است یک حساب کاربری با محدودیت‌های مورد نظرتان ایجاد کنید که تمام دسترسی‌های روت را نداشته باشد، اما کاربر بتواند با این ویژگی ها بسیاری از کارهای معمول را انجام دهد.

مخفی کردن اطلاعات سرور

تا حد امکان اطلاعات ارائه شده مربوط به سرور را به حداقل برسانید، چرا که هرچه درباره سرور اطلاعات کم‌تری درباره سرور در اختیار کاربر قرار داده شود بهتر است. همچنین بهتر است شماره نسخه هر نرم افزاری که روی سرور نصب است را هم مخفی سازی کنید.

جالب است بدانید حتی تاریخ آپدیت ارائه شده هم، نقطه ضعف و راهی برای حمله هکرها خواهد بود. بنابراین برای حذف اطلاعات پرریسک سرور باید اطلاعات را از هدر HTTP در greeting banner نرم افزار پاک کنید.

استفاده از فایروال

شما می‌توانید سرور را با کنترل و محدود کردن دسترسی ایمن کنید. به طور کلی، سه نوع سرویس بر روی سرور اجرا می‌شود: سرویس عمومی، سرویس خصوصی و سرویس داخلی.

نقش فایروال ها فیلتر کردن و محدود کردن دسترسی‌های ناامن است. این محدودیت بر این اساس است که آیا کاربر اجازه استفاده از این سرویس را دارد یا خیر. بنابراین شما باید فایروال را به گونه‌ای پیکربندی کنید که همه‌ی سرویس‌ها را به جز موارد ضروری برای سرور محدود کند.

ایجاد Multi-Server Environments:

یک محیط چند سروری (Multi-Server Environments) می‌تواند شامل سرورهای اختصاصی یا عملاً هر نوع زیرساخت دیگری باشد. به طور معمول، برای ساخت محیط چند سروری از سرورهای مجازی استفاده می‌شود.

استفاده از سیستم‌های intrusion detection

برای تشخیص هرگونه فعالیت غیرمجاز از IDS یا intrusion detection system به عنوان مثال Sopho استفاده کنید تا تمام فرایندهای در حال اجرا روی سرور را تحت کنترل خود درآورید. جالب است بدانید که در این سیستم، امکان تنظیم به صورت روزانه و اسکن‌های اتوماتیک دوره‌ای و یا اجرای دستی نیز وجود دارد.

ویژگی Chassis Intrusion Detection در تامین امنیت سرور به صورت فیزیکی، این امکان را فراهم می‌کند که اگر کسی بدون مجوز، اقدام به باز کردن درب کیس و جابجا کردن قطعات کند، ادمین شبکه هشدارهایی دریافت کند. این ویژگی در سرورهایی مثل سرورهای hp وجود دارد.

بهره گیری از Virtual Isolated Environments

بهترین راه برای افزایش امنیت سرور، ایزوله کردن آن با استفاده از سرورهای مجازی است. در این روش محیط کاربری و اطلاعات کاربران و یا دسته بندی پرسنل از دیگر اطلاعات جدا می‌شود و اینگونه این اطلاعات از امنیت بالاتری برخوردار خواهند بود.

مشکلات رایج در امنیت سرور

در این بخش به بررسی چالش‌هایی که در رابطه با امنیت سرور وجود دارد می‌پردازیم:

1. استفاده از رمز عبور ضعیف

رمز عبورهای ضعیف را می‌توان به راحتی هک کرد و کنترل‌های امنیتی ضعیف می‌تواند منجر به سرقت رمز عبور و فروش آن در دارک وب شود!

2. نرم افزار یا سیستم عامل قدیمی

هکرها همیشه در حال یافتن راهی برای نفوذ به بستر اینترنت و سرور ها هستند و برای همین فعالان زمینه امنیت سرور و یا ارائه دهندگان نرم افزار و سیستم عامل‌ها به صورت دوره‌ای مشکلات سیستمی را رفع کرده و به صورت آپدیت جدید، برنامه را به کاربران ارائه خواهند داد. پس لازم است تا به صورت دوره‌ای نرم افزار و سیستم عامل ها به روز شوند.

3. باز بودن پورت های شبکه

همانگونه که گفته شد باز بودن پورت‌های شبکه و سرور باعث می‌شود تا امکان ورود افراد خرابکار به سیستم شما فراهم شود.

4. وجود اکانت های قدیمی و غیر ضروری

گاهی اوقات ممکن است به کاربران خود دسترسی‌هایی دهید و پس از مدتی با این کاربر قطع همکاری نمایید و اما اکانت او را هنوز نگهداری کرده باشید. این یکی از مواردی است که امنیت سرور را به خطر می‌اندازد. چون ممکن است این اکانت به دست افراد سودجو افتاده و یا کاربر قدیمی اقدام به نفوذ و خرابکاری نماید.

5. امنیت فیزیکی ضعیف

لازم است تا سرور ها در مکانی امن به دور از نفوذ آب و رطوبت و احتمال جرقه و آتش سوزی و یا حتی دزدی قرار بگیرند.

بهترین ابزار‌های امنیتی سرور

همانگونه که در مطالب بالا گفته شد بهره گیری از برنامه‌های و ابزارهای امنیتی جهت افزایش امنیت سرور امری ضروری است و در اینجا بهترین ابزارها جهت افزایش امنیت سرور برای شما گرد آمده است:

نرم افزار Malwarebytes

این برنامه حفاظت و حذف بدافزارها را برای زیرساخت سرور ارائه می‌دهد. این نرم‌افزار از یک کنسول ابری واحد همراه با طراحی سبک استفاده کرده و خدمات خود را برای ویندوز و لینوکس و مک ارائه می‌دهد.

مزایای نرم افزار Malwarebytes

  • این برنامه از تجزیه و تحلیل دائم استفاده می‌کند.
  • بدافزار جدید و ناشناس قبل از اینکه بر سرورها تأثیر بگذارد را حذف می‌کند.
  • با نظارت بر رفتار و یادگیری ماشین (machine learning) تهدیدهای مربوط به وب، حافظه، برنامه و فایل ها را کاهش می‌دهد.

آنتی ویروس Avast Server

این آنتی ویروس یک موتور یادگیری ماشین مبتنی بر Cloud است که جریان داده‌ها را از کاربران دریافت کرده و در برابر خطرات کشف شده محافظت می‌کند.

مزایای Avast Server

  • این برنامه از سرورها، داده‌ها، دستگاه‌ها، برنامه‌ها و شبکه‌ها محافظت می‌کند.
  • هشدارها و تهدیدها را در لحظه از یک داشبورد مدیریت کارآمد کنترل می کند.
  • خدمات امنیتی لایه‌ای را در همه دستگاه‌ها مستقر می‌کند.

ام سی ای فی McAfee Server Security

این برنامه در پی یافتن راه حل‌هایی برای کشف و نظارت بر روند انتقال اطلاعات و نحوه دسترسی‌ها است،. فرقی نمیکند که سرور ابری باشد یا فیزیکی. این برنامه با یکپارچه کردن سیستم مدیریتی از طریق یک پنل کاربری عمل می‌کند.

مزایای McAfee Server Security

  • McAfee در برابر تغییرات غیرمنتظره یا کنترل غیر مجاز برنامه‌ها، نقاط پایانی (endpoints)، سرورها و دستگاه‌ها را محافظت می‌کند.
  • این نرم افزار از سرور در برابر حملات روز صفر (Zero-Day Attack) محافظت می‌کند.

بکاپ گیری با نرم افزار Barracuda Backup

مزایای Barracuda Backup

  • این برنامه از فضای سرور ابری نامحدود برخوردار است.
  • Barracuda Backup توانایی دارد تا از سرورها هر 15 دقیقه یک بار بک آپ تهیه کند.
  • این برنامه روی لینوکس اجرا می‌شود.

نرم افزار Syxsense Manage

 

این برنامه پچ‌های بروز سرور و مدیریت فناوری اطلاعات را ارائه می‌دهد و در واقع سرورها باید پچ‌های دارای اولویت بالا را به سرعت و بطور موثر نصب کنند. این ابزار امنیتی ناظر این امر است.

مزایای Syxsense Manage

  • Syxsense Manage توانایی بازگرداندن پچ در صورت بروز مشکل در پیکربندی را دارد.
  • بر اتوماسیون توزیع پچ برای جلوگیری از بستن پهنای باند شبکه نظارت دارد.
  • نرم افزار Syxsense Manage مسائل مربوط به مجوز، اجرای امنیت و وضعیت آنتی ویروس را اسکن می‌کند.

فایروال Sophos

این برنامه ویژگیهای فایروال را با ویژگی‌های UTM ترکیب می‌کند و جلوی بار‌های مشکوک و برنامه‌های مخرب را می‌گیرد.

مزایای فایروال Sophos

  • این برنامه با مشاهده فعالیت‌های پرخطر، تردد مشکوک داده‌ها و تهدیدات پیشرفته، جلوی آسیب‌ها را می‌گیرد.
  • این فایروال دارای توانایی یادگیری عمیق و جلوگیری از نفوذ برای ایمن نگه داشتن شبکه ها است.
  • Sophos به طور خودکار سیستم‌های آسیب دیده را شناسایی و جدا می‌کند.

اسپلانک Splunk

اسپلانک بخاطر مدیریت خدمات فناوری اطلاعات و محصولات مدیریت عملیات، همچنین توانایی آن در ادغام جریان داده از تعداد زیادی منبع و بهره گیری از هوش مصنوعی شناخته شده است. این نرم‌افزار میتواند داده‌ها را برای استفاده‌های بعدی تجزیه و تحلیل نماید.

وی ام ور VMware vSphere

این برنامه دارای ابزارهای امنیتی مختلفی برای مجازی سازی سرور است که شامل مجموعه وسیعی از برنامه های محاسباتی، مجازی سازی سرور، ذخیره سازی، و ابزارهای شبکه است.

مزایای VMware vSphere

این برنامه مناسب پایگاه داده‌های بسیار بزرگ است و دارای طیف وسیعی از ابزارهای مورد نیاز برای امنیت سرور می‌باشد.

پلتفرم کلود فلر Cloudflare

این پلتفرم تحت وب، سرویسی برای افزایش و بهبود عملکرد و کارایی و هم‌چنین ارائه خدمات امنیتی است. به طور متوسط یک سایت روی CloudFlare حدود ۴۰% سریع‌تر بارگذاری می‌شود و ۶۰% پهنای باند کمتری استفاده می‌کند.
کلادفلر یا کلودفر امنیت را برای وب سایت شما بیش‌تر می‌کند، به نوعی خدمات کلادفلر سرویس CDN را با امکانات پیشرفته و بیشتر، به شما ارائه می‌دهد.

مزایای کلاد فلر

زمان لود سایت را کاهش می دهد. کلاد فلر عمل فیلتر کردن کاربران سایت را انجام می‌دهد، یعنی کاربران واقعی را از ربات‌های مخرب تشخیص می‌دهد. حال که با مفاهیم امنیت سرور و اهمیت آن آشنا شدید لازم است تا به پرسش‌های متداول شما پاسخ دهیم.

آیا سرور مجازی امن است؟

سرور مجازی امن است، اما به یاد داشته باشید که مانند سایر سرورها، آسیب پذیری‌هایی دارد که می‌تواند امنیت اطلاعات شما را تهدید کند. این بدان معنی است که سطح امنیت VPS شما به پیکربندی نرم افزاری که روی آن اجرا می‌شود بستگی دارد و در برابر هرگونه نقصی که ممکن است در آن نرم افزار یافت شود آسیب پذیر است.

کار آنتی دیداس در سرور چیست؟

برای پاسخ به این پرسش باید ابتدا با مفهوم دیداس آشنا شوید. دیداس به این معنی است که سرور با درخواست‌های بسیار زیاد و استفاده از منابع زیادی مثل استفاده از CPU، پایگاه داده، پهنای باند، حافظه و غیره مواجه می شود و باعث می‌شود تا عملکرد عادی کاربران مختل شود. آنتی دیداس در سرورها وظیفه جلوگیری از بروز این مشکل‌ها را برعهده دارند.

آیا سرور لینوکس از ویندوز امن‌تر است؟

سرور‌های لینوکس دارای فایروال‌های رایگانی هستند که کار را برای کاربرانشان راحت‌تر و ایمن‌تر می‌کنند. همچنین به دلیل ساختار رمزنگاری شده‌ی لینوکس، این سرورها در برابر سرورهای ویندوزی امنیت بیشتری دارند.

آخرین مقالات