سی پنل چیست؟

1401/11/29
5 بازدید

سی پنل چیست؟ کنترل‌پنل میزبانی وب سی‌پنل نرم‌افزاری واسط بین کاربر و هاست است و از آن برای مدیریت سرویس‌ هاست و فعالیت‌های مدیریت دامنه، نصب گواهینامه امنیتی SSL، تهیه بکاپ از وب‌سایت، ارسال‌ و دریافت و ایجاد حساب‌های ایمیل و فایل‌ها، دیتابیس‌ها و سازمان‌دهی فایل‌های وب می‌توانید استفاده کنید.کنترل‌پنل‌های متنوعی در بازار وجود دارند که سی‌پنل یکی از گزینه‌های پرکاربرد موجود است. اگر می‌خواهید با cPanel و مزایا و قابلیت‌ها و رقبایش بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مقاله از سایت هاست با ما همراه باشید.

معرفی تاریخچه cPanel

cPanel یکی از کنترل‌پنل‌های محبوب‌ مدیریت هاست است که در سال ۱۹۹۶، گروهی از توسعه‌دهندگان آن را با برند cPanel LLC توسعه داده‌اند. کاربرپسند‌بودن رابط کاربری و سهولت استفاده از آن باعث شد که cPanel به‌سرعت بین کاربران محبوب شود. طبق تازه‌ترین آمار موجود، cPanel کنترل بیش از ۱۲.۷‌درصد از بازار جهانی را در‌اختیار دارد. همین محبوبیت رو‌به‌رشد توجه شرکت‌های زیادی را جلب کرد و در‌نهایت، شرکت Oakley Capital در سال ۲۰۱۸ این کنترل‌پنل را خرید.

شرکت Oakley Capital تمامی حقوق مربوط به Plesk، بزرگ‌ترین رقیب cPanel را نیز خرید و هر دو کنترل‌پنل را در پلتفرمی با عنوان WebPros ادغام کرد. cPanel به‌تنهایی ابزاری عالی برای مدیریت حساب هاستینگ است؛ اما می‌توانید از‌طریق API آن را با ابزارهای دیگر هم ادغام کنید تا کاربردهایش را افزایش دهید. برای مثال، بسیاری از ارائه‌دهندگان خدمات هاستینگ از WHM به‌همراه cPanel استفاده می‌کنند تا بتوانند کاربران خود را ساده‌تر مدیریت کنند.

سی پنل چیست؟

cPanel رابط نرم‌افزاری قدرتمند (GUI) برای مدیریت هاست و سرورهای مبتنی‌بر لینوکس است. با استفاده از این کنترل‌پنل که رابط کاربری ساده‌ای دارد، بدون درگیرشدن با ابزارهای پیچیده می‌توانید با سرویس میزبانی خود در ارتباط باشید و تنظیمات مورد‌نیاز را اعمال کنید. مهم‌ترین کاری که می‌توان با سی پنل انجام داد، مدیریت سرویس میزبانی است؛ اما به‌صورت دقیق‌تر کاربردهایش ازاین‌قرار است:

  •  امکان افزودن دامین‌های مختلف به سرویس میزبانی
  • سفارشی‌سازی تنظیمات ایمیل‌ها
  • اتصال سیستم‌های مدیریت محتوا (مثل وردپرس) به هاست
  • آپلود آسان فایل‌ها به هاست و پشتیبان‌گیری از فایل‌های مدنظر
  • ویرایش و کنترل فایل‌های وب‌سایت
  •  سفارشی‌سازی تنظیمات امنیتی مانند نصب SSL
  •  کنترل و مدیریت پهنای باند مصرفی، پایگاه داده، DNS و…

این کنترل‌پنل رابط مدیریت سروری به نام مدیر میزبان وب (Web Host Manager به‌اختصار WHM) و رابط کاربری به‌ نام cPanel دارد و با استفاده از آن می‌توان مدیریت و کنترل سرور و چندین وب‌سایت را انجام داد. بدین‌ترتیب، ارائه‌دهندگان سرور می‌توانند با ابزارهای موجود تنظیمات لازم را اعمال و کاربران به‌راحتی وب‌سایت‌هایشان را مدیریت کنند.

cPanelچه مزایایی دارد؟

سی پنل مزایای بالقوه‌ای دارد که شناخت آن‌ها می‌تواند در انتخاب این کنترل‌پنل برای مدیریت‌ سرویس‌های هاست تأثیرگذار باشد. برخی از این مزایا ازاین‌قرارند:

۱. رابط کاربری ساده

رابط گرافیکی سی پنل به‌گونه‌ای طراحی‌ شده است که می‌توانید به‌راحتی تنظیمات مربوط به بخش‌های مختلف وب‌سایت را سازمان‌دهی کنید و برای کارهای پیچیده دستورهای ساده‌ای به‌کار ببرید. بنابراین، تعمیر و نگه‌د‌اری و بک‌آپ‌گیری از وب‌سایتتان را می‌توانید با یک کلیک انجام دهید و فضای موجود دیسک و سایر فعالیت‌ها را مشاهده کنید.

۲. قابلیت شخصی‌سازی پیشرفته

این کنترل‌پنل علاوه‌بر بهره‌مندی از قابلیت‌های پیشرفته، امکان گسترش آن‌ها را نیز فراهم می‌کند و با نصب افزونه‌هایی می‌توانید بر امکانات آن بیفزایید.

۳. سازگاری با مرورگر

یکی دیگر از مزایای سی‌ پنل، انعطاف‌پذیری آن در سازگاری با بیشترِ مرورگرهای وب از‌جمله کروم، فایرفاکس Edge، سافاری و اُپراست. همچنین، این کنترل‌پنل از برنامه‌های شخص ثالث مانند ابزارهای سئو و سازندگان وب‌سایت پشتیبانی می‌کند.

۴. نصب ساده انواع افزونه و برنامه‌ها

cPanel با همکاریِ Softaculous قابلیت‌های نصب برنامه‌ها را با این شرکت ادغام‌ کرده و برای نصب انواع اسکریپت‌های مدیریت وب‌سایت، روش‌های ساده‌ای در‌اختیار کاربران قرار داده است. با دسترسی به این ویژگی‌ها، می‌توانید بیش از ۴۶ اسکریپت مختلف را با ۴۲۰ گزینه روی وب‌سایت نصب کنید.

۵. طیف وسیعی از قابلیت‌های کاربردی

در رابط کاربری گرافیکی این Control Panel بدون اینکه به دانش فنی پیشرفته‌ای نیاز داشته باشید، می‌توانید کارهای مختلفی در حساب هاستینگ خود انجام دهید؛ از‌جمله ساخت ساب‌دامین و حساب FTP و بک‌آپ‌گیری از وب‌سایت و مدیریت پایگاه داده MySQL.

۶. منابع آموزشی و پشتیبانی قوی

با استفاده از کتابچه راهنمای فنی اختصاصی برای cPanel و WHM، می‌توانید نحوه استفاده و حل انواع مشکلات احتمالی را مطالعه کنید و روش‌های رفع آن‌ها را یاد بگیرید.

معایب سی‌ پنل چیست؟

سی پنل درکنار مزایای بی‌شمارش معایبی نیز دارد. ازجمله این معایب عبارت‌اند از:

  • بزر‌گ‌ترین عیب cPanel برای کاربران ایرانی، تحریم دامنه‌های ir. است.
  •  وجود امکانات و گزینه‌های زیاد در این Control Panel ممکن است شما را سردرگم کند.
  • در سی پنل‌های غیراصل و کرک‌شده‌ ضعف‌های امنیتی بسیاری دیده می‌شود.
  • با اعمال تنظیمات جدید، برخی اوقات ممکن است تنظیمات مهم از بین بروند.
  • برای استفاده از سی‌ پنل درمقایسه‌با رقیب سرسخت‌، یعنی دایرکت‌ادمین، باید هزینه بیشتری پرداخت کرد.

قابلیت‌های اصلی cPanel چیست؟

با استفاده از GUI سی‌ پنل می‌توانید به بخش‌های ضروری سرویس هاستینگ دسترسی داشته باشید. پس از لاگین‌شدن در داشبورد وب‌سایت، در سمت راست می‌توانید اطلاعات پایه آن را به‌همراه آمار مربوط به مصرف منابع مشاهده کنید. حتی در نسخه پیش‌فرض این کنترل‌پنل گزینه‌های زیادی وجود دارد که در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار گرفته‌اند. برخی از ویژگی‌های مهم‌ cPanel بدین‌شرح‌اند:

1. مدیریت فایل‌ها (Files)

مدیریت فایل‌ها یکی از قسمت‌های پرکاربرد این کنترل‌پنل است. در این بخش، ابزارهای متفاوتی مثل File Manager و FTP Accounts و Backup Wizard برای مدیریت فایل‌های وب‌سایت وجود دارد. با استفاده از این ابزارها، می‌توانید فایل‌های موردنیاز وب‌سایت خود را بارگذاری و مدیریت کنید.

قیمت سی‌ پنل چقدر است؟

توسعه‌دهندگان سی‌ پنل سال‌ها تلاش می‌کردند که رابطه بین قیمت و قابلیت‌ها را متعادل نگه دارند؛ به‌همین‌دلیل، قیمت این کنترل‌پنل بسیار ارزان بود. با هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه حتی شرکت‌های نوپا هم می‌توانستند از مزایای سی‌پنل بهره‌مند شوند؛ اما متأسفانه پس از فروش سی‌ پنل به شرکت Oakley Capital، قیمت سی‌ پنل افزایش چشمگیری یافت.

این شرکت مدل کسب‌وکار خود را کاملاً تغییر داد و در‌حال‌حاضر، براساس تعداد حساب قیمت‌گذاری می‌کند. در‌نتیجه این مدل قیمت‌گذاری، تمام صنعت هاستینگ دچار مشکل شد و این مسائل گریبان‌گیر شرکت‌های هاستینگ بزرگ نیز شده است. باوجوداین‌، پس از مدتی این شرکت مجدد قیمت‌ها را افزایش داد و همین موضوع باعث شد که شرکت‌های زیادی به‌دنبال جایگزینی برای سی‌ پنل باشند.

وقتی یک هاست و یا سرور تهیه می‌کنید برای استفاده بهتر از آن نیاز به یک کنترل پنل دارید. کنترل پنل میزبانی وب، نرم‌افزاری است که به عنوان یک رابط گرافیکی بین کاربر و امکانات موجود در هاست می‌باشد. خدمات زیادی بر روی آنها مانند انتقال فایل‌ها، ارسال و دریافت ایمیل، نصب گواهینامه امنیتی Ssl، مدیریت دیتابیس، مدیریت دامین، تهیه بکاپ و … ارائه می‌‌‌شود. یکی از این کنترل پنل ها سی پنل است. در این مقاله می خوانید که سی پنل چیست و با بخش های مهم cpanel آشنا می شوید.

مزایا و معایب سی پنل

سی پنل هم همانند دیگر کنترل پنل‌ها مزایا و معایب خود را دارد ، اما در اکثر موارد بسیار خوب عمل می‌کند و انتخاب معقولی برای کاربران می‌باشد. در زیر برخی از مزایا و معایب سی پنل را مشاهده کنید:

مزایا cpanel

مزیت اصلی سی پنل داشتن امکان ساخت تعداد زیادی دیتابیس می‌باشد

  • داشتن رابط کاربری ساده
  • استفاده آسان از ابزارها
  •  ارائه آمار و ارقام مربوط به سایت
  • نصب نرم افزار بصورت خودکار
  • بکاپ‌گیری بصورت آنلاین

معایب cpanel

مزایای کنترل پنل سی پنل به مراتب بیشتر از معایب آن می‌باشد اما:

  •  cPanel در مقایسه با کنترل پنل‌های دیگر بسیار حرفه ای نیست
  • هزینه بالای لایسنس سی پنل نسبت به بقیه کنترل پنل‌ها
  •  سی پنل برای سرور‌های داخل ایران تحریم می‌باشد
  •  ناسازگاری با هاست ویندوزی

نحوه ورود به سی پنل

برای ورود به cpanel می‌بایست آدرس سایت را به شکل https://yourdomain/cpanel در مرورگر خود وارد کنید و در صفحه نمایش داده شده نام کاربری و رمز عبور را وارد کنید و بر روی لاگین کلیک کنید. یا از پورت ۲۰۸۲ و ۲۰۸۳ در انتهای نام دامنه خود استفاده کنید.

هنگام ورود به سی پنل بصورت کلی مقدار مصرف منابع مثل فضای دیسک، تعداد دیتابیس، ترافیک ماهیانه و .. را مشاهده می‌کنید. این یک راه آسان جهت بررسی کلی وب سایت شما در یک نگاه می‌باشد. قطعا بیشترین استفاده از کنترل پنل در سرویس‌های میزبانی مختص سی پنل می‌باشد اما غیر از cpanel نرم افزار‌های دیگری نیز وجود دارند که محبوبیت زیادی در میان کاربران دارند.

جایگزین cpanel

direct admin و کنترل پنل Plesk یکی از بهترین ها جایگزین  است که کاربران را قادر می‌سازد تا با استفاده از خدماتی که ارائه می‌دهد سایت و ایمیل‌های خود را مدیریت کنند.

مزایا پلسک :

  •  امنیت بالا
  • پشتیبانی از انواع سیستم مدیریت محتوا
  • پشتیبانی از وب، دیتابیس و میل سرورها
  • امکان نصب بر روی سرور‌های ویندوزی

مزایا دایرکت ادمین:

  • مقرون به صرفه بودن
  • تحریم نبودن IP ایران
  • رابط کاربری ساده
  • سرعت مناسب

هم اکنون لایت اسپید وب سروری است که سرعت و کارایی بالایی دارد و جایگزین مناسبی برای وب سرور آپاچی می‌باشد. به همین دلیل اگر بر روی سرور، لایت اسپید به همراه سی پنل نصب شود سرعت فوق العاده‌ای را تجربه خواهید کرد.

هم‌‌اکنون می‌توانید با خرید هاست‌ سی پنل ایران هاست از این سرویس بر روی وب سرور لایت اسپید استفاده کنید.

 

آخرین مقالات